Matkalento menee tekniikalla. Kuva: Shutterstock
Matkalento menee tekniikalla. Kuva: Shutterstock

Nykyisin jo valtaosan.

Vaikka ihminen on yhä ohjaamossa, suuren osan lennosta hoitaa automatiikka. Lentäjä valvoo autopilottia, ja hän voi tarvittaessa muuttaa tietokoneeseen alun perin syötettyä reittiä, suuntaa tai lentokorkeutta.

Yleensä autopilotti kytketään päälle melko nopeasti lentoon lähdön jälkeen, ja se toimii koko ajan aina lähelle laskeutumista.

Laskeutuminen tapahtuu tavallisesti käsiohjauksella, mutta oikein huonossa säässä sekin voidaan hoitaa autopilotilla. Ilman autopilottia hernerokkasumussa ei voisi laskeutua.

Automaattinen laskeutuminen vaatii, että sekä koneessa että kentällä on viranomaisten hyväksymä navigointi- ja turvalaitteisto.

Nykyaikainen lentäminen ei enää oikein onnistuisi ilman autopilottia. Se tekee ruuhkaisessa ilmatilassa lentämisestä sujuvaa ja turvallista. Esimerkiksi oikean lentokorkeuden säilyttäminen vaatii niin suurta tarkkuutta, ettei sitä edes pystyisi käsiohjauksella noudattamaan.

Vastaajana Ismo Aaltonen,

johtava tutkija, Onnettomuustutkintakeskus.

Julkaistu Tiede-lehdessä 12/2016