Ominaishajulla tarkoitettaneen hajua, joka olisi ihmiselle tyypillinen sormenjäljen tavoin.

Määrittely sulkee pois suolistokaasut, suun löyhähdykset ja hien hajun, vaikkakin näihin vaikuttavat asiat, kuten ravinto sekä suoliston, suun ja ihon mikrobit, ovat jossain määrin yksilöllisiä nekin. Esimerkiksi ihon propionibakteerien tuottama isovaleerihappo tuoksuu hieman etikalta, ja tämän tuoksun voi tuntea etenkin teini-ikäisissä.

Hyvä ehdokas ominaishajumme lähteeksi ovat apokriiniset hikirauhaset. Monilla nisäkkäillä apokriinirauhaset ovat keskeisiä hajurauhasia, ja ne toimivat myös ihmisellä. Ne kypsyvät vasta puberteetin kynnyksellä ja sijaitsevat ensisijaisesti kasvoissa, kainaloissa ja nivusissa. Tämä viittaa siihen, että niillä olisi jokin merkitys seksuaalisessa viestinnässä.

Apokriinirauhasten erittämät hajut ovat ilmeisesti feromoneja, jotka aiheuttavat vastakkaisessa sukupuolessa fysiologisia reaktioita. Näistä parhaiten tunnettu on miehen hien androstadienoni, jonka tiedetään lisäävän naisten hormonituotantoa ja seksuaalista halukkuutta. Tätä hormonia käytetään myös hajuvesissä ja joissakin kosmetiikkatuotteissa.

Ihmisen ominaishaju määräytyy geneettisesti ja sitä säätelevät osaksi samat geenit, jotka kontrolloivat myös elimistön puolustusjärjestelmän MHC-geenejä. Tutkimusten mukaan sekä ihmiset että eläimet kokevat mieluisimmaksi kumppanin, jolla on erilaiset MHC-geenit. Niiden monimuotoisuus tuottaa jälkeläisille hyvän immuunijärjestelmän. Ominais¬hajua kontrolloivat geenit säätelevät ilmeisesti myös ihmisen korvavahan laatua.

Julkaistu Tiede-lehdessä 7/2008