Onneksi kiisi ohi. Kuva: SPL/MVPhotos

Kolarista syntyisi kymmenien kilometrien kraatteri – ja ydintalvi.

Kun asteroidi törmää planeettaan, aiheutuvaa tuhoa voi arvioida asteroidin liike-energian perusteella. Kyseinen energian määrä vapautuu törmäyksessä. Liike-energia on suoraan verrannollinen kappaleen massaan ja sen nopeuden neliöön.

Tähtienvälisen sikariasteroidin eli 'Oumuamuan nopeus oli noin 60 kilometriä sekunnissa, kun se ohitti Maan. Maahan törmäävien asteroidien nopeus törmäämisen hetkellä on yleensä noin 20 kilometriä sekunnissa. Kolminkertainen nopeus tarkoittaa, että 'Oumuamuan törmäys olisi lähes kymmenen kertaa tuhoisampi kuin yhtä massiivisen, tavallisen asteroidin törmäys.

Kukaan ei kuitenkaan tiedä tarkasti 'Oumuamuan läpimittaa. Emme näet tiedä tarkkaan, miten sen pinta heijastaa. Emme myöskään tunne sen tiheyttä. Täten sen massa jää arvausten varaan. Jos oletamme luonnollisille kappaleille tyypillisiä ominaisuuksia, voimme kuitenkin arvioida, että sen törmäys vastaisi vähintään noin kilometrin läpimittaisen tavallisen asteroidin törmäystä.

Tällainen kappale muodostaa kraatterin, jonka läpimitta on noin 20–30 kilometriä. Törmäyksen vaikutukset olisivat ekosysteemille katastrofi koko planeetan mitassa.Törmäyksestä nousisi ilmakehään pölyä, joka estäisi auringonvalon pääsyn maanpinnalle. Se aiheuttaisi joksikin aikaa niin sanotun ydintalven. Sinä aikana kasvien kasvu hidastuisi merkittävästi tai jopa estyisi kokonaan.

Onneksemme 'Oumuamuan kaltaisen kappaleen törmäys Maahan on hyvin epätodennäköistä.

Vastaajana Mikael Granvik,

akatemiatutkija, planeettakunnan tutkimusryhmä, Helsingin yliopisto.

Julkaistu Tiede-lehdessä 3/2019