Sinä aikana, kun valo on kulkenut maapallolle, tähti on ikääntynyt kymmenen miljardia vuotta.

Kuulumiset riippuvat tähden massasta ja elämänvaiheesta.

Tähden elinikä riippuu massiivisuudesta. Pienikokoisin tyyppi eli punainen kääpiötähti palaa vakaasti kymmeniä tai jopa satoja miljardeja vuosia ja todennäköisesti näyttäisi yhä samalta.

Auringon massainenkin tähti saattaisi olla vielä samassa elämänvaiheessa eli fuusioimassa vetyä heliumiksi, sillä vaihe kestää Auringolla juuri kymmenisen miljardia vuotta. Tähti olisi kuitenkin aiempaa kirkkaampi.

Jos se olisi edennyt myöhempään vaiheeseen, se voisi nyt olla punainen jättiläistähti, planetaarisen sumun ympärilleen hulmauttanut pieni kuuma tähti tai valkoinen kääpiötähti.

Punainen jättiläistähden vaihe kestää Auringon massaisella tähdellä noin miljardi vuotta, ja sitten se valkoisena kääpiönä äärimmäisen hitaasti hiipuu näkymättömiin mustaksi kääpiötähdeksi.

Kaikkein massiivisimmat tähdet loistavat kiivaasti vain joitain miljoonia vuosia. Kymmenen miljardin vuoden kuluttua ne ovat jo räjähtäneet supernovana. Jäljelle on jäänyt neutronitähti, musta aukko tai ei mitään.

Vastaajana Anne Liljeström, Tähtitieteellinen yhdistys Ursa