Meille tärkein tähti on Aurinko. Kuva: Nasa/SDO

Useimmiten tähti ja planeetta on helppo erottaa toisistaan.

Nyrkkisääntö on: tähti loistaa tuottamaansa ydinenergiaa, mutta planeetan on tyydyttävä (oman lämpösäteilynsä lisäksi) heijastamaan tähtensä valoa.
Sääntö ei kuitenkaan aina toimi, sillä tähti saattaa olla niin pieni, ettei se syty. Pieniä, loistamattomia kääpiötähtiä ja suuria planeettoja, joita on löydetty muiden tähtien ympäriltä, ei ole helppo erottaa toisistaan. Varsinkin kun tähdetkin voivat kiertää toisiaan aivan kuin planeetat tähtiä; yli puolet tähdistä on kahden tai useamman tähden järjestelmiä.

Säteilemättömän tähden eli ruskean kääpiön ja planeetan ero piilee syntytavassa.

Tähti syntyy luhistumalla oman vetovoimansa vaikutuksesta kaasu- ja pölypilveen kertyneestä suuresta tihentymästä. Loistava tähti muodostuu, kun luhistuva massa on vähintään 80 kertaa Jupiterin kokoinen. Pienemmistä massoista luhistuvat tähdet jäävät pimeiksi.

Planeetta puolestaan syntyy tähden muodostumisen sivutuotteena. Tuoreen tähden ympärille jää kaasu- ja pölykiekko, johon kertyy pieniä epätasaisuuksia. Kiertäessään tähteään näiden planeetta-alkioiden vetovoima kerää lisää massaa kiekosta. Planeetta-alkiot kasvavat myös törmäillessään toisiinsa.

Tutkijat eivät kuitenkaan tiedä, mikä on tähdeksi luhistumisen vaatima minimimassa. Havaintojen mukaan yllättävän pienikin, noin 40 kertaa Jupiterin massainen kappale voi muodostua luhistumalla. Ehkä jopa 20 kertaa Jupiterin kokoinen, ehkä ei.

Miksi planeetta ja ruskea kääpiö sitten pitäisi erottaa toisistaan? Muun muassa siksi, että planeettakuntien yleisyyttä on vaikea selvittää, ellei tiedetä, onko uusi eksoplaneettalöytö todellakin uusi planeetta vai näkyvän tähden kumppanitähti.

Vastaajana  Leena Tähtinen