Kestomagneetti syntyy, kun raudan yksittäisten atomien magneettikentät saa kääntymään keskimäärin samansuuntaisiksi ja jäämään sellaiseen asentoon.

Raudalla on hyvä taipumus magneettisuuteen, koska rauta-atomien elektronirakenne on siihen juuri sopiva. Itse asiassa jokainen rauta-atomi on luonnostaan minimagneetti. Esimerkiksi tavallisen rautanaulan kussakin yksittäisessä atomissa on yhtä paljon magneettisuutta kuin kestomagneettienkin atomeissa. Tavallinen naula ei kuitenkaan ole magneetti, koska raudan atomien magneettikentät osoittavat satunnaisiin suuntiin ja siksi kumoavat toisensa.

Rautakappale saadaan magnetisoiduksi pysyvästi pitämällä sitä hyvin voimakkaassa ulkoisessa magneettikentässä. Se kääntää rauta-atomien magneettisuuden suuntaa yhtenäiseksi, ja kun ulkoinen kenttä varovasti poistetaan, uudet suunnat lukkiutuvat paikalleen. Käytännössä parhaiden kestomagneettien rauta ei ole tasaiseksi sulatettua massaa vaan koostuu pienistä rakeista. Niistä muodostuu magneettisia alkeisalueita, joiden kunkin magneettikenttä sojottaa ulkoisen kentän jäljiltä keskimäärin samaan suuntaan. Tällä tavalla valmistettu magneetti säilyttää magneettisuutensa paremmin.

Julkaistu Tiede-lehdessä 9/2013

Keijo Hämäläinen

fysiikan professori

Tuo juttu rauta-atomien magneettisuudesta on harhaanjohtavaa populaarihöpöhöpöä. Ferromagnetismi ei ole yksittäisen atomin ominaisuus,

No no: yksittäisten atomien magneettisuus ei ole harhaanjohtavaa ollenkaan, se vain yksinkertaisesti ei ole, eikä voi olla, sama asia kuin suuressa atomijoukossa ilmenevä ferromagneettisuus. Eihän yksittäinen lautakaan muodosta rakennusta, mutta suuri lautajoukko voi rakennuksen muodostaa.

Atomilla voi olla magneettinen momentti, mutta sitä (tai siitä makroskooppisessa skaalassa seuraavia) ilmiötä ei kutsuta ferromagneettisuudeksi ja sen merkitys on raudalla ferromagneettisuuteen verrattuna mitätön (niissä oloissa, kun raudan ferromagnetismia tekniikassa sovelletaan).

No sanoinkinhan, että atomin magneettisuus ei ole ferromagnetismia, vaan ihan eri asia. Atomi, jolla on magneetinen momentti käyttäytyy kuitenki kuten pieni magneetti.