Hitaana on hyvä elää.

Jos liikkuisimme valon nopeudella – mikä on tietysti mahdotonta – emme kokisi ja näkisi yhtään mitään.

Mitä nopeammin liikut ympäristösi suhteen, sitä nopeampana koet ympäröivän ajan. Valon nopeutta liikkuva havaitsee ajan kuluvan äärettömän nopeasti. Näin sanelee Albert Einsteinin suhteellisuusteoria. Jos siis kiitäisit valon nopeudella, miljoonat triljoonat vuodetkin kuluisivat nollassa sekunnissa!

Kaikkien fysiikan lakien mukaan voisit sen sijaan periaatteessa kiihdyttää vauhtisi hyvin lähelle valon nopeutta. Painaessasi kaasupoljinta yhä alemmas koko maailmankaikkeus tuntuisi kutistuvan yhdeksi valopisteeksi, joka näkyisi suoraan edessäsi. Kyse on niin sanotusta relativistisesta aberraatiosta.

Jos taas olisit syntynyt samaan aikaan kuin universumi ja kiihdyttänyt oitis 0,999 999-kertaiseen valon nopeuteen, ainoa asia, jonka koskaan näkisit, olisi välähdys kosmista taustasäteilyä. Tämä säteily, joka täytti universumin paljon ennen ensimmäisiä tähtiä, välähtäisi kulkusuunnassasi kirkkaana pisteenä, kun sen aallonpituus näyttäisi hurjan vauhtisi takia sinistyvän näkyvän valon ohi röntgensäteilyksi. Sen jälkeen seuraisi pelkkää pimeyttä – mikäli universumi jatkaa laajenemistaan ikuisesti.

Julkaistu Tiede-lehdessä 1/2007