Tätä nykyä puhdasta rypsiöljyä voidaan käyttää sähkö- ja kaukolämpövoimaloiden dieselmoottoreissa.

Autojen ja muiden kulkuvälineiden dieselmoottoreita varten rypsiöljy on jalostettava rypsiöljymetyyliesteriksi.
Kauppa- ja teollisuusministeriön mukaan Suomessa oli 1990-luvun lopulla noin 100 000 hehtaaria kesantoa, joka olisi mahdollista ottaa rypsinviljelyyn. Tältä alalta saataisiin arviolta 60 000–70 000 tonnia rypsiöljymetyyliesteriä, mikä kattaisi vajaat viisi prosenttia maamme nykyisestä dieselöljynkulutuksesta.

Dieselöljyn kokonaiskulutus on 1,8 miljoonaa dieselöljytonnia. Sen tyydyttämiseksi rypsipeltoa tarvittaisiin 3 miljoonaa hehtaaria. Tämä on täysin mahdotonta, koska Suomessa on peltoalaa vain noin 2,2 miljoonaa hehtaaria.

Suomalaisissa dieselmoottoreissa rypsiöljyä ei käytetä kalliin hinnan vuoksi. Saksassa, jossa rypsiöljyä tuetaan verohelpotuksin, käyttö on yleisempää, ja sadoilla huoltoasemilla voi tankata rypsiöjymetyyliesteriä.


Julkaistu Tiede-lehdessä 5/2003

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Vastaaja:


Kai Sipilä


professori


VTT Energia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Pacanus Rusticanus
Seuraa 
Viestejä7845
Kosh
Pacanus Rusticanus

2007 tuo oli firman pöydällä ja päädyttiin 20% peltopinta-alaan öljykasveja karkeasti arvioiden, jotta ruuan alkutuotanto ja kuljetus tehtaan portille pyörisi sillä. Tuo sillä edellytyksellä, että sähköä on normaalisti saatavilla prosessointiin.

Esimerkissä käytettiin perinteistä viljelyä ja suoraa kasviöljyn moottori- ja energiakäyttöä lisälaittein, ilman esteröintiä.

20% on ideaalinen suhdeluku rypsinviljelylle, koska esim. tautien vuoksi sitä olisi hyvä kiertoviljellä niin että vain joka neljäs-viides vuosi samalla lohkolla on rypsiä. Itse olen laskeskellut näitä asioita ja päätynyt samaan suhdelukuun. Verrattuna luomuhaihatteluun yms, tässä olisi vähemmän tuhlausta ja sen sijaan aidosti ympäristöystävällistä ja kestävää viljelyä.

Tuo 20% riittäisi jos viljankuivaus lasketaan jollekin muulle polttoaineelle.

Rypsiöljyn käyttö moottorissa taas edellyttää wanhaa perustekniikkaa, eli rivipumppudieseliä ja huolto/korjaustunnit suhteessa kasvavat, eli pitäisi lisäksi olla kyky huolto/korjata ja lisänä tulee "kehitysmaateknologian" osien saatavuus EU.ssa. Sinappiöljyllä sinappikauppias teki pitkän käytännön testin ja muistaakseni jossain Joensuun suunnalla on rypsi- yms. -öljyjen suorakäyttöön palikkaa tuova yrittäjä. Voi olla, että on jo lopettanut, mutta nouhauta varmasti löytyisi.

Alkaa olla kasviöljyn suorakäyttöön sopiva konekalusto nykyään aika kortilla kun uutta ei saa enää EU.n tuoda.

----------------

Asia on taas toistaiseksi poissa muodista kun dö ja pö ovat olleet kipurajan alapuolella. Kun hinta tuplaantuu, alkaa taas kuhina asian ympärillä.

- Ubi bene, ibi patria -

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5024
jkeskir

Rypsiöljyn esteröinti kannattaa jos siemenet saa omalta tilalta ja puristusjätteet käytettyä valkuaisrehuna.  Suurin syy miksi esteröityjen kasvirasvojen tuotanto polttoainekäyttöön ei kannata on verotus.  

Tämä on totta.

Tanskassa ajelevat kuulemma myös esteröimättömällä rypsiöljyllä. Luulen, että onnistuisi Suomessakin jos on polttoainetankin lämmitys (viileämpinä aikoina) ja hieman perinteisempää tekniikkaa käyttävä dsl-moottori. Pienentää kustannuksia ja työmäärää radikaalisti.

Bioenergiapuolella ollaan vasta aivan alussa, liian halvan tuontiöljyn takia. Nykyään tutkitaan erityisesti levien käyttökelpoisuutta, esim:

"Tarkoitus ei ollut osoittaa, että biopolttoaineiden tuottaminen on mahdollista, sillä se jo tiedetään, vaan laskea, voidaanko niin tehdä kannattavasti teollisessa mittakaavassa.

Tutkijat laskivat, että tekniikka tuottaisi 9 500 litraa biopolttoainetta eekkeriä eli 0,4 hehtaaria kohti vuodessa. Se on paljon, sillä samankokoinen pelto tuottaisi 181 litraa soijaa tai 68 litraa maissia."  http://www.tekniikkatalous.fi/energia/taman+biopolttoaineen+odotetaan+ratkaisevan+maailman+energiantarpeen/a990326

Levälle kelpaa ruuaksi kaikenlainen paska jota yhdyskunnat, maatalous ja teollisuus tuottanevat jo nyt selvästi yli oman tarpeen.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla