Kuva Shutterstock.

Jopa pilvien yläpuolelle.

Perhosen lentokorkeutta rajoittavat lähinnä ilman kylmyys ja itsesuojeluvaisto. Lentäessään korkealle maanpinnan yläpuolelle hyönteinen ottaa riskin joutua lintujen saaliiksi, vaikka riski jälleen pienenee suurissa korkeuksissa.

Korkeimmalle lentävät perhoset ovat yleensä aktiivisesti vaeltamassa. Niiden lentokorkeus asettuu kulloisenkin ilmavirtauksen lämpötilojen mukaan yleensä 200–2 500 metriin. Perhosia voi lentää ajoittain huomattavasti korkeammallakin, jos lämpötila pysyy yli kymmenessä asteessa. Esimerkiksi monarkkiperhosia on havaittu pilvien yläpuolella noin 3 400 metrin korkeudessa.

Nämä tapaukset ovat pikemminkin seurausta poikkeuksellisesta säästä ja virtauksista kuin perhosten halusta lentää poikkeuksellisen korkealle. Vaellusperhoset pyrkivät hyödyntämään ilmavirtaukset maksimaalisesti. Luultavasti korkeimmalla lentävillä perhosilla on ollut tarve nousta pilvien yläpuolelle, jotta ne voivat hyödyntää auringon lämpösäteilyä lämmönsäätelyssään ja matkustaa samalla myötätuulessa.

Vastaajana Jaakko Kullberg, museomestari, Luonnontieteellinen keskusmuseo