Lihakset kasvavat tehokkaimmin voimaharjoittelussa, kun se toistuu säännöllisesti ja riittävän tehokkaana.

Yksittäisten lihassolujen poikkipinta-ala kasvaa, koska niiden supistuvien proteiinien tuotanto kiihtyy. Samalla koko lihaksen koko kasvaa.

Proteiinituotanto lisääntyy, koska harjoittelu kuormittaa mekaanisesti harjoitettavia lihaksia ja aiheuttaa elimistössä hetkellisen ylikuormituksen, minkä ansiosta hormonitoiminta ja aineenvaihdunta kiihtyvät.

Tarkkaan ottaen proteiinituotanto vauhdittuu vasta voimaharjoituksen jälkeen, kun lihas palautuu kuormituksesta.

Proteiinituotanto kiihtyy jo voimaharjoittelua aloitettaessa, mutta vasta noin 8–12 viikon säännöllisen uurastuksen jälkeen lihaksen rakenteessa näkyy selviä muutoksia. Muutosten määrään vaikuttavat harjoittelijan ikä, terveydentila, sukupuoli, ravitsemus, fyysinen kunto sekä nykyharjoittelun määrä ja säännöllisyys.

Julkaistu Tiede-lehdessä 3/2006



 

Vastaaja:


Heli Valkeinen


tutkija


Jyväskylän yliopisto