Lähes ainoa tapa saada taivaalle kaima on vaihtaa nimensä tähden nimeksi.

Muutamat yritykset kyllä lupaavat nimetä tähtiä asiakkaan toivomuksen mukaan, mutta sellaisilla nimillä ei ole mitään virallista asemaa.

Tähtitaivaan nimistöstä vastaa Kansainvälinen tähtitieteen unioni IAU. Henkilöiden nimiä annetaan yleensä vain aurinkokunnan kohteille, ei tähdille. Tosin muutamia erikoislaatuisia kohteita kutsutaan niitä tutkineiden tähtitieteilijöiden mukaan. Parillasadalla tähdellä on lisäksi mytologiasta peräisin oleva erisnimi.

Useimmat tähdet tunnetaan kuitenkin vain luettelonumeron perusteella. Jotkin luettelot on nimetty laatijansa mukaan, ja näin muutamat tähtitieteilijät ovat saaneet nimensä tähtitaivaalle. Esimerkiksi lähimpien tähtien luettelon laatija oli saksalainen tähtitieteilijä Wilhelm Gliese (1915–1993), ja niinpä äskettäin löytynyt maankaltainen planeetta kiertää tähteä Gliese 581 (ks. Maa 2.0, Tiede 5/2007, s. 10–11).

Julkaistu Tiede-lehdessä 9/2007

Hannu Karttunen

tähtitieteen dosentti

Turun yliopiston Tuorlan observatorio

Perinteiset tekniikat tuskin toimivat.

Tiettävästi kukaan ei ole vielä harrastanut seksiä avaruuden painottomuudessa – tai ainakaan kukaan ei ole tunnustanut.

Useimmat perinteiset tekniikat taitavat olla aika hankalia toteuttaa Newtonin lakien tehdessä tehtävänsä: kun työntää, työnnetty työntää takaisin yhtä suurella mutta vastakkaissuuntaisella voimalla.

Sitkeän huhun mukaan Nasa olisi aikoinaan testannut avaruusseksiä tieteellisesti – julkisuuteen vuodettu tutkimusraporttikin löytyy ne tistä.

Alustavien tutkimusten ja tietokonemallinnusten jälkeen avaruudessa kokeiltavaksi oli valittu kymmenen asentoa. Ilman apuvälineitä oli erittäin hankala selvitä, koska ”loppuvaiheessa jompikumpi testaajista tuli helposti irrottaneeksi otteensa kumppanistaan”.

Raportti suositteleekin remmikiinnitystä tai muunneltua makuupussia painottoman seksin apuvälineeksi.

Kyseessä on kuitenkin pelkkä kaupunkilegenda, joka lienee saanut alkunsa siitä, että sukkulalennolla STS-47 oli mukana aviopari, astronautit Mark Lee ja Jan Davis.

Totta sen sijaan on, että muuan yhdysvaltalainen pyhäkoulunopettaja on patentoinut painottomassa tilassa käytettävän seksihaarniskan.

avaruustähtitieteen emeritusprofessori, Turun yliopisto.

Ei edes pölyhiukkasen vertaa.

Pieniä määriä ilmaisevat kuvailusanat ovat suosittuja muodoltaan kielteisissä, olemattomuutta tähdentävissä sanontatavoissa: ei hitustakaan, ei hiventäkään, ei hiukkaakaan, ei himpun vertaa.

Pöly on pienistä, keveistä hiukkasista koostuvaa ainetta ja pöläys siitäkin vain kevyt tuulahdus. Sanan ilmaisuvoimaa on murteissa ja arkipuheessa tehostettu lisäämällä pöläyksen eteen sopivasti sointuvia määritteitä: ei höykäsen pöläystä, ei pöyhösen pöläystä, ei pöykösen pölähtävää, ei pyhäsen pölähtävää.

Kaikkien perusmerkitys on sama: ei yhtään mitään.

Määritteen ei tarvitse välttämättä merkitä mitään täsmällistä, mutta höykä sopii yhteyteen erityisen hyvin, sillä kansankielessä se tunnetaan ilmassa leijuvan sumun tai kaasun merkityksessä. Höykänen selittyy sen johdokseksi.

Hölkäsen pöläys on yleisemmin tunnetun höykäsen pöläyksen muunnelma. Usein yhdessä esiintyvät sanat voivat vaikuttaa toistensa muotoon, mikä näkyy esimerkiksi lukusanaluetteloista. Höykäsen muuttumista hölkäseksi on äänteellisesti voinut vauhdittaa myös kaikille tuttu hölynpöly, jossa alkuosa on samaa juurta kuin verbeissä hölistä ja hölöttää.