Avaruussukkula muuttaa rataansa kahdella radankorjausmoottorilla, ja se kääntyy 14:llä ohjausraketilla.


Radankorjausmoottorit on sijoitettu sukkulan peräosan molemmin puolin. Moottoreita käytetään yhdessä tai erikseen tarpeen mukaan. Yhdessä moottorit saavat sukkulan kiihtymään 0,6 m/s2.
Ohjausraketteja on sekä sukkulan etu- että takapäässä. Niiden avulla sukkula kääntyy kaikkien kolmen akselinsa ympäri.

Tyypillinen sukkulamatka alkaa, kun kolme suurta rakettimoottoria ovat toimittaneet sukkulan hyvin pitkulaiselle Maata kiertävälle radalle. Rata korjataan heti alkajaisiksi ympyräksi käyttämällä radankorjausmoottoreita minuutista viiteen minuuttiin. Tämän jälkeen rataa “nostetaan“ käyttämällä samoja moottoreita jälleen muutama minuutti. Yhden lennon aikana moottorit, jotka on suunniteltu kestämään noin sata lentoa, voidaan käynnistää korkeintaan kymmenen kertaa.
Kun sukkula halutaan tiettyyn asentoon, käytetään ohjausraketteja. Ohjausraketteja tarvitaan radankorjausmoottorien avuksi myös silloin, kun sukkula telakoidaan avaruusasemaan.
Kun on aika lähteä kotimatkalle, sukkulan menoa jarrutetaan kääntämällä sen perä menosuuntaan ja käyttämällä perässä olevia radankorjausmoottoreita. Jarrutuksen jälkeen miehistöllä on 25 minuuttia aikaa kääntää sukkula ympäri käyttämällä ohjausraketteja; sukkulan on osuttava ilmakehän yläosaan tarkalleen oikeassa kulmassa.

Kun alus on käännetty, miehistö polttaa turvallisuussyistä etupään ohjausrakettien polttoaineen loppuun. Etupää nimittäin kuumenee hurjasti ilmakehässä. Loppumatka sukkulaa ohjataan kuin lentokonetta ikään.


Julkaistu Tiede-lehdessä 1/2005

Vastaaja:


Leena Tähtinen


tähtitieteen dosentti, vapaa tiedetoimittaja