Kuva Shutterstock

Kyllä ja ne aistivat myös lähiultraviolettivaloa.

Metsäkanalinnut, kuten metso ja teeri, kykenevät näkemään useampia värejä ja sävyjä kuin ihmiset. Biologi Jussi Viitala on pelkistänyt eron vertaukseen: linnuilla on käytössään väritelevisio, meillä mustavalkoinen.

Ihmisen värinäkö on trikromaattinen. Sen perustana ovat verkkokalvon puna-, viher- ja siniherkät tappisolut. Kanalinnuilla on monien muiden lintujen tavoin pykälää parempi tetrakromaattinen näkö, ja ne aistivat myös ihmissilmälle vierasta lähiultraviolettivaloa (uvA). Ultravioletin, sinisen, vihreän ja punaisen yhdistelmistä syntyy sävyjä, jotka ovat ihmissilmälle osin näkymättömiä.

Tarkka värierottelu ja ultraviolettinäkö auttavat lintuja muun muassa suunnistamisessa ja ravinnon etsinnässä. Niin metso kuin teeri löytävät helpoimmin sellaiset mustikat, joissa uv-valoa heijastava vahapinta on tallella. Tummat niin sanotut korpimustikat ovat luonnossa harvinaisempia, koska linnut löytävät ne ja levittävät niiden siemeniä vahapintaisia huonommin.

Värit ovat tärkeitä myös parinvalinnassa ja lajitoverien välisessä viestinnässä. Teerinaaraat suosivat koiraita, joiden höyhenpeite hohtaa sinistä valoa. Mitä tarkemmin höyhenet ovat tietyn siniset, sitä todennäköisemmin kukko pääsee parittelemaan.

Vastaajana Heli Siitari, filosofian tohtori, asiamies, Luonnon- ja riistanhoitosäätiö