Kyllä.

Juomissa on sokeria noin 15 grammaa desilitrassa eli 15 prosenttia. Tavallisissa virvoitusjuomissa sokeria on 10 prosenttia ja urheilujuomissa yleensä 5–8 prosenttia.

Hiilihydraatti- eli sokerienergiaa tarvitaan teoriassa pitkien, melko kuormittavien liikuntasuoritusten aikana, kuten maratonjuoksussa ja kilpahiihdossa. Parin tunnin rasituksessa elimistön omat varastot alkavat tyhjentyä ja vauhti hiipua, ellei nauti sokeritäydennystä.

Energiajuomat ovat kuitenkin kolme kertaa liian väkeviä imeytyäkseen kunnolla. Niitä huikkaileva maratoonari todennäköisesti kärsii hölskyvästä nesteestä suolistossa ja ennen pitkää pahoistakin mahavaivoista.

Energiatäydennykseen kahden rasittavan urheilusuorituksen välissä energiajuomat saattavat sen sijaan sopia.

Energiajuomia markkinoidaan myös biletykseen. Siinä hötäkässä ei hiilihydraattien saanti ole ratkaisevaa. Menokenkä nousee vähemmälläkin tankkauksella. Energiajuomissa on kofeiinia, joka piristää ja ehkä tuo energisyyden tunnetta – vaan ei oikeaa energiaa.

Aivan yhtä hurjan juoman voi sekoittaa itse keittämällä ison mukillisen laihaa kahvia, johon lisätään vajaa ruokalusikallinen sokeria desilitraa kohti.


Julkaistu Tiede-lehdessä 3/2007

Vastaaja:


Mikael Fogelholm


ravitsemustieteen dosentti


UKK-instituutin johtaja

Aikoinaan ruokahalukohtainen kylläisyys edisti terveyttä.

Ilmiölle on kehitysopillinen eli evoluutioon perustuva selitys. Kyllästyminen samaan ruokaan kehittyi satojentuhansien vuosien aikana esi-isillemme, jotta he pysyisivät terveinä.

Jos jokin runsaasti saatavilla oleva ruoka olisi maistunut jatkuvasti, yksipuolinen ravinto olisi pitkällä aikavälillä johtanut ongelmiin. Siksi ihmiselle kehittyi ruokalajikohtainen kylläisyys. Kun jostain ruoasta tuli kylläiseksi, toisen makuinen vielä maistui. Se takasi, että sai riittävästi kaikkia elintärkeitä ravintomme osia: vitamiineja, hivenaineita, hiilihydraatteja, proteiineja, rasvoja ja kuituja.

Ruokalajikohtaista kylläisyyttä säätelevät geenit, ja mekanismi vaikuttaa myös meissä tämän ajan ihmisissä. Jokainen on kokenut sen aterioidessaan. Kun pääruoan jälkeen tuntuu, että nyt jo riittää, erimakuinen jälkiruoka vielä maittaa.

Kivikaudella ruokalajikohtainen kylläisyys oli hyödyllinen ominaisuus, mutta nykyisessä yltäkylläisessä ruokamaailmassa se helposti johtaa liikasyöntiin.

Eräässä kokeessa testihenkilöt söivät runsaan viikon ajan aterioilla melko yksitoikkoista ruokaa. Koe toistettiin siten, että jokaisella aterialla oli yksi ruokalaji lisää. Tämä lisäsi ruokahalua siinä määrin, että testihenkilöt söivät joka päivä – huomaamattaan – yli 400 kilokaloria enemmän.

Vastaajana Pertti Mustajoki, professori, sisätautien erikoislääkäri.

Julkaistu Tiede-lehdessä 12/2017

Jäinen kinkkku ei menetä yhtään enempää nestettä kuin sula. Kuva_ Shutterstock

Jäinen kinkku kypsyy aivan yhtä meheväksi kuin sula.

Joulukinkun voi panna jäisenä uuniin – oikeastaan kannattaa, vaikka se voi kuulostaa äkkiseltään järjen vastaiselta.

Jotta kinkku maistuisi mehevältä, valtaosa sen nesteestä pitäisi saada pysymään lihassa.

Jäinen kinkku muhii kuumassa pidempään, mutta huoneenlämpöön temperoitu viettää suuremman osan paistoajasta korkeassa

lämpötilassa.

Tällainen kuumakäsittely voi poistaa lihasta liiaksi nestettä. Kypsyessä pinnan lämpö siirtyy kohti kinkun keskiosaa. Jos lämpötilaero pinnan ja keskiosan välillä kasvaa liian suureksi, vesi karkaa lihassyistä liian aikaisin ja epätasaisesti.

Paistoimme viime vuonna HKScanin koekeittiöissä kymmeniä jäisiä ja huoneenlämpöisiä joulukinkkuja. Kaikki kypsennettiin paistopussissa alle 100-asteisessa uunissa.

Jääkinkut paistuivat pidempään, mutta niistä ei valunut yhtään enempää nestettä kuin sulana uuniin pannuista.

Sokkotesteissä kumpikin versio keräsi yhtäläisiä kehuja niin mausta kuin mehevyydestä. Joidenkin suussa jääkinkku maistui jopa mehevämmältä ja paremmalta.

Vastaajana Sami Lamminaho, tuotekehityskokki, HKScan.

Julkaistu Tiede-lehdessä 12/2017