Kyllä.

Juomissa on sokeria noin 15 grammaa desilitrassa eli 15 prosenttia. Tavallisissa virvoitusjuomissa sokeria on 10 prosenttia ja urheilujuomissa yleensä 5–8 prosenttia.

Hiilihydraatti- eli sokerienergiaa tarvitaan teoriassa pitkien, melko kuormittavien liikuntasuoritusten aikana, kuten maratonjuoksussa ja kilpahiihdossa. Parin tunnin rasituksessa elimistön omat varastot alkavat tyhjentyä ja vauhti hiipua, ellei nauti sokeritäydennystä.

Energiajuomat ovat kuitenkin kolme kertaa liian väkeviä imeytyäkseen kunnolla. Niitä huikkaileva maratoonari todennäköisesti kärsii hölskyvästä nesteestä suolistossa ja ennen pitkää pahoistakin mahavaivoista.

Energiatäydennykseen kahden rasittavan urheilusuorituksen välissä energiajuomat saattavat sen sijaan sopia.

Energiajuomia markkinoidaan myös biletykseen. Siinä hötäkässä ei hiilihydraattien saanti ole ratkaisevaa. Menokenkä nousee vähemmälläkin tankkauksella. Energiajuomissa on kofeiinia, joka piristää ja ehkä tuo energisyyden tunnetta – vaan ei oikeaa energiaa.

Aivan yhtä hurjan juoman voi sekoittaa itse keittämällä ison mukillisen laihaa kahvia, johon lisätään vajaa ruokalusikallinen sokeria desilitraa kohti.


Julkaistu Tiede-lehdessä 3/2007

Vastaaja:


Mikael Fogelholm


ravitsemustieteen dosentti


UKK-instituutin johtaja