Vain B12-vitamiini on ravintoaine, jota kasvisruoka ei sisällä, joten sen saanti kannattaa varmistaa pilleripurkista.

Kaikkia muita tärkeitä vitamiineja, kivennäisiä, hiveniä sekä rasva- ja aminohappoja saa riittämiin monipuolisesta kasvisruoasta, joten aikuinen voi nauttia sitä huoletta. Kalsiumkaan ei ole ongelma, kun ruokavalio sisältää myös viljatuotteita, etenkin kokojyväleipää, sekä palkokasveja ja pähkinöitä. Vegaaninaisten on kuitenkin raskausaikana aiheellista nauttia kalsiumvalmisteita ja myös D-vitamiinia.

Lasten tilanne on ongelmallisempi, koska heidän elimistössään ei vielä ole ravintoainevarastoja. Leikki-iässä B12-lisä ja D-vitamiinitipat ovat välttämättömiä, kasvuikäiselle suositellaan kalsiumvalmisteita. Nuoruusiän kiivaan kasvun aikana energian saanti on turvattava nauttimalla ylimääräistä rasvaa. Maitotuotteita sisältävä laktovegetarinen kasvisruokavalio on lapsille ja nuorille parempi vaihtoehto kuin pelkkiä kasviksia sisältävä vegaanivalio.

Julkaistu Tiede 2000-lehdessä 4/1997

Vastaaja:


Marja-Leena Ovaskainen


erikoistutkija


Kansanterveyslaitos

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Pullasorsa
Seuraa 
Viestejä234
jussipussi

Päivitetään tätä kirjoitusta

Kysymys oli mitä ´välttämättömiä ravintoaineita ei saa kasvisruuasta?´.

Vastaus on B-12 vitamiini.

Eli mikään ei ole muuttunut.

Jodi
Seuraa 
Viestejä2187

Ylellä on dokkari missä on näivettynyt kasvissyöjä äiti jonka lapsi on selvästi kehityksestä jäljessä ja täysin äitinsä aivopesemä. Huostaanotot uhkasivat jne.

Mutta tässä oli mies, jolta puuttui aivoista yli puolet, ja kaikki oli normaalisti. Miehen ÄO oli 75, eli normaalin alarajoilla. Hän työskenteli valtion virkamiehenä, oli naimisissa ja hänellä oli kaksi lasta. -Jani Kaaro

Sisältö jatkuu mainoksen alla