Molempi parempi. Kuva: Getty Images
Molempi parempi. Kuva: Getty Images

Tiedon esitystapa ei ratkaise sitä, miten tehokkaasti asian omaksuu.

Jokaisella meistä on oma, yksilöllinen tapamme oppia, ja sen etsimiseen kannattaa panostaa. Osa ihmisistä pystyy keskittymään kuuntelemiseen paljon paremmin kuin lukemiseen, joten äänikirja tai luento on heille erinomainen tapa hankkia uutta tietoa. Kuuntelun etuna on myös se, että samaan aikaan voi tehdä muistiinpanoja tai vaikka liikkua.

Suurempi osa ihmisistä kuitenkin hankkii tietoa helpommin lukemalla. Lukemisen hyvänä puolena on sen omatahtisuus.

Olisi hienoa, jos kaikki tieto olisi saavutettavissa oppijan toivomassa muodossa. Näin jokainen voisi valita itselleen parhaiten sopivan tiedonhankinnan tavan. Alakoulussa kannattaa harjoitella ahkerasti sekä lukemista että kuuntelemista, jotta tulee taitavaksi molemmissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Muutamissa tutkimuksissa on havaittu, että kirjasta tai paperilta luettu teksti opitaan paremmin kuin näytöltä luettu. Ero on kuitenkin pieni, ja tutkimukset on tehty ihmisillä, jotka alun perin oppivat lukemaan paperilta. Emme vielä tiedä, päteekö tulos niihin, jotka oppivat lukemaan ensin näytöltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Pelkkä näytöltä tai paperilta lukeminen tai kirjan kuunteleminen ei ole erityisen tehokas oppimismenetelmä, vaan tietoa täytyy pureskella, pohdiskella, soveltaa ja vertailla.

Tarvitaan paljon muutakin kuin lukemista tai kuuntelemista. Tarvitaan keskustelua, muistiinpanoja ja tiedon jäsentelyä, kysymyksiä, testaamista sekä monenlaista työskentelyä uuden tiedon parissa.

Siksi alkuperäisellä tiedon hankkimismenetelmällä, olipa se kuunteleminen tai lukeminen, kirja tai näyttö, ei ole niin paljon merkitystä.

Vastaajana

Minna Huotilainen, kasvatustieteiden professori, Helsingin yliopisto.

Julkaistu Tiede-lehdessä 12/2019.

mdmx
Seuraa 
Viestejä6408

Parhaiten oppii kokemalla. Sellanen matrix tyylinen opetus framework missä päähän syötetään kokemuksia olisi ihan mielenkiintoinen, kung fu ohjelman jälkeen hermoradoissa on samat yhteydet kuin sielä olisi 10v harjoittelun jälkeen.

Ehkä kun VR hommelit kehittyy tarpeeksi voidaan kytkeä osa oppilaiden aisteista kiinni opetustodellisuuteen. Jos voisi liikkua vapaasti vaikkapa ihmisen sisällä kuin solu, oppii anatomian nopeampaa kuin kirjasta lukemalla. Kirjoitettu tieto voitaisiin yhdistää osaksi virtuaalikokemusta, "tässä solut siirtyvät munuaisiin jossa...".
 

No ehkä tossa on yksilöllisiä eroja. Mut itselle toimii AV paremmin kuin pelkkä kuuntelu tai lukeminen erikseen. Mitä enempi aisteja mukana sen parempi.

Keijona
Seuraa 
Viestejä15485

Olispa jännä nähdä tutkimus, missä vertailtaisiin eri  sukupuolten erilaista oppimista. Kumpi silmän sivistykseen ja kumpi korvan kulttuuriin ominaisempi.

Rikkaalla riittävästi, köyhä haluaa lisää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla