Julkaistu Tiede-lehdessä 12/2012

Hieman yleistäen voi sanoa, että lintujen höyhenpeite on kehittynyt vuoden kestäväksi suojapinnaksi, jonka uusiminen juuri ennen talvea parantaa lämmöneristystä merkittävästi.

Lintulajit, jotka elävät koko vuoden lauhkealla ja kylmällä ilmastovyöhykkeellä, vaihtavatkin höyhenpukunsa loppukesän ja syksyn aikana. Sisimmäksi höyhenpeitteeseen kasvaa myös untuvia parantamaan ilmakerroksiin perustuvaa lämmöneristystä.

Esimerkiksi varpusen tuoreen höyhenpeitteen on mitattu painavan 70 prosenttia enemmän kuin vanhan ja kuluneen. Vastaavia eroja on useimmilla muillakin varpuslintulajeilla.

Höyhenet ovat kuollutta ainesta ja kuluvat ajan mittaan reunoistaan. Kuluminen kiihtyy keväällä, kun auringon uv-säteily voimistuu.

Untuvat alkavat putoilla keväällä pesinnän alkaessa. Linnun mahapuoli on varsinkin hautovilla naarailla aivan paljas. Sitä peittävät vain sen päälle kaartuvat pintahöyhenet.

Useimmilla tutuilla varpuslinnuillamme on vain yksi täydellinen sulkasato vuodessa ja siten myös vain yksi puku. Kysymykseen voisikin vastata myös niin, että talven tullessa lintujen höyhenpuku on lämmöneristykseltään parhaimmillaan, ja kesäpuku eroaa siitä lähinnä kulumisen ja eristystä lisäävän untuvakerroksen vähenemisen takia.

Suomessa on myös tropiikissa talvehtivia lintuja, ja niistä monet vaihtavat höyhenpukunsa vasta syysmuuton jälkeen, monet vasta ennen kevätmuuttoon lähtöä. Niiden höyhenpuku on parhaimmillaan kevätmuuton aikana.

Vastaajana Esa Lehikoinen, ekologian dosentti, Turun yliopisto