Ei niin paljon paremmin, että se käytännössä juuri auttaisi laihduttamista verrattuna lenkkeilyyn esimerkiksi aamupalan jälkeen.

Liikkuessa elimistö ottaa energiansa lähinnä rasvoista ja hiilihydraateista sekä vähäisemmässä määrin proteiineista. Paaston aikana lihasten ja maksan glykogeenit eli varastohiilihydraatit ovat vähissä. Silloin elimistö käyttää kehon rasvoja ja tavallista enemmän myös lihasten proteiineja. Siksi esimerkiksi ruokailua edeltävän aamulenkin aikana ja jonkin aikaa sen jälkeen rasvoja saattaa kulua energiaksi hieman tavallista runsaammin.

Tutkimusten mukaan liikunnan aikaisella rasvojen käytöllä energiaksi on kuitenkin hyvin vähän vaikutusta siihen, kuinka paljon rasvoja kuluu energiaksi koko päivän aikana tai kuinka paljon liikunta vähentää kehon rasvavarastojen määrää ajan mittaan. Tärkeintä rasvojen lähdölle on liikunnan ja syömisen vaikutus pitkän ajan energiatasapainoon. Ravinnon ajoituksella on toki merkitystä, mutta vähemmän. Liikunta on hyödyllistä kehon koostumukselle, terveydelle ja suorituskyvylle, olipa maha tyhjänä tai ei.

Julkaistu Tiede-lehdessä 9/2013

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vastaaja:


Juha Hulmi


liikuntafysiologian tutkijatohtori


liikuntabiologian laitos, Jyväskylän yliopisto

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla