Eläinten maailmasta löytyy hellyyttä ja väkivaltaa. Kuva: Shutterstock

Paritteluun pakottaminen on yleistä.

Naaraan lisääntyminen on aina suuri ponnistus. Koiraan sukusolut taas ovat halpoja tuottaa. Sen lisääntymismenestys riippuu vain lisääntymiskumppanien määrästä.

Niinpä koiraalla on useita lisääntymistaktiikoita, joilla se pyrkii kasvattamaan jälkeläistensä määrää. Niihin kuuluu myös parittelu vastoin toisen tahtoa.

Joko koiras alistaa naaraan niin, ettei se pysty vastustelemaan, tai rankaisee kieltäytymisestä. Vahva koiras voi myös paritelle naaraan estelyistä huolimatta.

Raiskausta tavataan lähes kaikista eläinryhmistä kaloista ja hyönteisistä nisäkkäisiin ja lintuihin. Eräillä eläviä poikasia synnyttävillä trooppisilla kaloilla naaraat pyrkivät järjestään välttelemään koiraan paritteluyrityksiä, jolloin hedelmöitys on aina raiskauksen tulos. Skorpionikorentokoiraan takapään erikoinen muoto on kehittynyt mahdollistamaan parittelun naaraan vastustelusta huolimatta.

Pakottamista tapahtuu kaikissa kädellisryhmissä. Jopa puolet orankinaaraiden raskauksista voi saada alkunsa raiskauksesta.

Vuonna 1983 yhdysvaltalaiset tutkijat esittivät, ettei raiskaus ihmiselläkään ole pelkästään väkivaltaa, vaan myös miehen lisääntymistaktiikkaa. Se ei tietenkään tee raiskausta hyväksyttävämmäksi.

Tahdon vapautemme on ennen muuta vapautta olla tekemättä. Meillä on paljon muitakin toimintayllykkeitä, joita ei tule eikä saa toteuttaa.

Vastaajana Jussi Viitala, ekologi ja tietokirjailija