Kuva Shutterstock

Tämä kysymys on toden totta kinkkinen.

Toiseen suuntaan selvitys kyllä onnistuu. Nykyihmisten neandertal­osuutta voi laskea sen pohjalta, että Saharan eteläpuolisen Afrikan bantukansoilla ei ole ollenkaan neandertal-dna:ta. Jos esimerkiksi nykysuomalaisilla ja neandertalinihmisillä on jokin dna-jakso samanlainen mutta tutseilla erilainen, olemme luultavasti saaneet jakson neandertalilaisilta.

Mutta mistä voisimme tietää neandertalinihmisen dna:n jostakin kohdasta, että juuri se on tullut nykyihmiseltä?

Talonpoikaisjärjellä toki pystyy päättelemään, että totta kai risteytymisajankohdan neandertal­populaatiossa oli nykyihmiseltä saatuja geenialleeleja. Yleensä kuitenkin oletetaan, että nykyihmisiä oli jo tuolloin paljon enemmän kuin nean­dertalinihmisiä, joten neandertalit hävisivät muutaman sukupolven aikana sulautumalla nykyihmisiin.

Vastaajana Juha Valste, tiedetoimittaja ja evoluutiobiologi

Julkaistu Tiede-lehdessä 10/2015

Todellisuudessahan Neandertalilaiset eivät sulautuneet nykyihmiseen vaan he kuolivat sukupuuttoon muutaman tuhannen vuoden aikana kun nykyihminen tuli Eurooppaan. Jos sulautuminen olisi tapahtunut niin varmaankin olisi löytynyt sekamuotoja, joissa olisi molempien piirteitä. Tällaisia ei ole löytynyt. Asiaa tutkinut esim. S. Pääbo, joka on kirjoittanut kirjankin aiheesta.