Sulatus onkin avain. Kuva: Shutterstock
Sulatus onkin avain. Kuva: Shutterstock

Makea ohje on vanhentunut.

Perinteisesti pakastemarjojen sekaan on neuvottu panemaan sokeria, jotta C-vitamiini säilyisi paremmin. Sokerin lisäys on turhaa. Vitamiinit eivät juuri häviä pakastamisen aikana.

Vitamiineja karkaa aina jonkin verran, kun marjoja käsitellään ilman kanssa eli esimerkiksi survotaan tai sekoitetaan.

Pakastemarjoissa on tärkeintä se, miten ne sulatetaan. Erityisesti kuumentaminen vie vitamiineja.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

On suotavaa sulattaa marjat pitämällä ne rasiassaan jääkaapissa yön yli. Toinen tapa on panna ne hetkeksi mikroon, joka käy matalalla teholla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vastaajana Arja Lyytikäinen,

pääsihteeri, Valtion ravitsemusneuvottelukunta.

Julkaistu Tiede-lehdessä 11/2017

Kramatory3
Seuraa 
Viestejä20

Jos haluat tietää kaiken asianmukaisesta ja terveellisestä syömisestä, suosittelen, että aloitat parhaan uutislähetyksen, jossa keskitytään terveysuutisiin: ravitsemusjaterveys.fi . Suosittelen, kuuntelen aina vinkkejä ja noudatan sääntöjä pysyäkseni terveenä.

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä10588

Marjat on kehnoja, jos tarvii lisätä sokeria.

Mua ei kiinnosta niinkään C-vitamiini, vaikka sen saantia talvella joutuukin hieman miettimään... Eniten kiinnostaa flavonoidit ja aromit. Kun mansikalla on "varaa" aromiin, se on myös makea. En tiedä aromien mahdollisia terveysvaikutuksia, muuta kuin niiden tuottaman hyvän mielen! Flavonoideilla enemmän merkitystä kuin C-vitamiinilla?

ÄLÄ LAINAA TEKSTIÄNI, KIITOS.

Sisältö jatkuu mainoksen alla