Ei tartuntavaaraa. Kuva: Shutterstock
Ei tartuntavaaraa. Kuva: Shutterstock

Kyllin kuuma vesi nitistää sen.

On epätodennäköistä, että norovirukset voisivat levitä astioista, jos ne pestään riittävän kuumalla vedellä. Kun käyttää yli 60 asteen pesuohjelmaa, voi olla aika varma, että virukset menettävät taudinaiheuttamiskykynsä.

Norovirukset kestävät hyvin kuivumista ja säilyvät huoneenlämmössä esimerkiksi oksennuksen tahraamassa kankaassa päiväkausia. Kylmässä vedessä virukset pysyvät infektiokykyisinä kuukausia.

Norovirukset ovat niin sitkeitä, etteivät ne tuhoudu helposti edes desinfiointiaineilla. Alkoholi ei tapa virusta, mutta klooripitoiset pesuaineet tappavat.

Vastaajana Sisko Tauriainen,

virologian dosentti, Turun yliopisto.

Julkaistu Tiede-lehdessä 1/2018

Mikään kissa ei ui kissaa.

Kissauinti on vain ihmisen keksimä nimitys yhdenlaiselle uintityylille. Parhaiten leijonan uintityyliä kuvaa ehkä vesijuoksu, joka muistuttaa koiran ja oikeastaan kaikkien muidenkin nelijalkaisten nisäkkäiden uintityyliä. Leijona polkee löysin rantein vedessä eteenpäin kaikilla neljällä tassullaan.

Toisin kuin tiikerit leijonat eivät mene mielellään veteen. Sen takia Korkeasaaressakin leijonien allas on usein tyhjillään – leijonat arvostavat allasta mukavana lepäilypaikkana, kun siinä ei ole vettä. Jos leijonan täytyy mennä veteen, esimerkiksi saalista pyydystäessään tai vaaraa paetessaan, se osaa kyllä uida.

Vastaajana Nina Trontti,

eläintenhoitoyksikön päällikkö, Korkeasaaren eläintarha.

Julkaistu Tiede-lehdessä 1/2018

Kyllä lievittää tietyin ehdoin.

Liikunta auttaa, kunhan harrastaa rasittavaa kuntoliikuntaa, joka hengästyttää ja nostaa sykettä ja kestää yhtäjaksoisesti kerrallaan 30–60 minuuttia.

Lisäksi kaamosoireita helpottaakseen on rehkittävä säännöllisesti ja vähintään 2–3 kertaa viikossa. Liikkua kannattaa koko talven yli, mielellään ympäri vuoden.

Laji on vapaa, ja sitä voi vaihtaa aina välillä, jotta mielenkiinto säilyy. Liikkua voi ulkona tai sisällä, yksin tai yhdessä. Paras ajankohta on loppuiltapäivä tai alkuilta. Liikunta on hyvä lopettaa viimeistään 2–3 tuntia ennen haluttua nukahtamishetkeä.

Entisestään kaamosoireet lievittyvät, kun oleskelee säännöllisesti vähintään viitenä aamuna viikossa kirkasvalossa 30–60 minuuttia siten, että valo tulee silmiin.

Kuntoliikunnan ja kirkasvalon yhdistelmä on tehokkaampi kuin kumpikaan niistä yksistään.

Vastaajana Timo Partonen,

tutkimusprofessori, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.

Julkaistu Tiede-lehdessä 1/2018