Vastoin yleistä käsitystä paristot ja akut eivät tyhjene nopeammin kylmässä.

Päinvastoin: paristojen sähkövaraus purkautuu nopeammin lämpimässä.

Kylmyys kuitenkin hidastaa niitä kemiallisia reaktioita, jotka tapahtuvat paristossa tai akussa sitä käytettäessä. Kylmyys hidastaa myös ionien liikettä sähköä johtavassa nesteessä eli elektrolyytissä. Siksi paristosta saadaan vähemmän tehoa kylmässä kuin lämpimässä.

Esimerkiksi auton starttiakun maksimiteho 20 asteen pakkasessa on vain noin puolet siitä, mitä se on huoneenlämpötilassa. Matkapuhelimen litiumparisto on tuollaisessa pakkasessa aika ”kuollut”.

Julkaistu Tiede-lehdessä 2/2002

Vastaaja:


Göran Sundholm


fysikaalisen kemian emeritusprofessori


Teknillinen korkeakoulu, Espoo

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla