Kerryttää kestävyyttä. Kuva: Getty Images
Kerryttää kestävyyttä. Kuva: Getty Images

Hikilenkin vaikutukset yltävät minuuteista muutamaan päivään.

Voi, mutta vaikutukset riippuvat siitä, kuinka paljon ja miten pitkään liikkuu ennen seuraavaa taukoa. Maratonin hyödyt säilyvät pidempään kuin koiran kanssa tehdyn aamulenkin.

Tavallisen liikuntasuorituksen vasteet elimistössä kestävät muutamista minuuteista muutamaan päivään. Energiankulutus voi säilyä lepotasoa korkeampana useita tunteja suorituksen jälkeen ja muutokset geenien ilmenemisessä jopa muutamia päiviä. Sen jälkeen kuitenkin vaikutukset palaavat normaalitasolle, jos liikuntasuoritusta ei toisteta.

Pitkäaikainen harjoittelu aiheuttaa muutoksia elimistössä. Lihasmassa kasvaa, ja verisuonisto vahvistuu. Tällaiset vaikutukset voivat säilyä jopa kuukausia tai vuosiakin lopettamisen jälkeen. Varastoon liikkumisen vaikutukset ovat sitä kestävämpiä, mitä pidempään ja mitä tehokkaammin ihminen on liikuntaa harrastanut. Muutaman kuukauden saliharrastuksen hyödyt poistuvat nopeammin kuin vuosikymmenen huippu-urheilu-uran vaikutukset uran lopettamisen jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Hyvä uutinen on, että lihakset ”muistavat” aiemman harjoittelun. Uudelleen kuntoon pääseminen tapahtuu aiempaa nopeammin. Parin viikon loma ei tee suurta lovea kuntoon, jos on sitä ennen liikkunut säännöllisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vastaajana Riikka Kivelä,

fysiologian dosentti, Helsingin yliopisto ja Wihurin tutkimuslaitos.

Julkaistu Tiede-lehdessä 12/2020

Sisältö jatkuu mainoksen alla