Ei ainakaan niin kuin me ihmiset asian miellämme.

Tilapäisesti niiden paino saattaa kuitenkin vaihdella.

Eniten ylensyöminen on kiinnostanut verenimijöiden tutkijoita. Hyttyset ja verta imevät kärpäset, kuten pistokärpänen, voivat ainakin kaksinkertaistaa painonsa ja tilavuutensa veriaterian kuluessa. Punkit tunnetusti pulskistuvat monta kertaa perustilavuuttaan suuremmaksi, ja lutikan paino voi kasvaa 150–200 prosenttia.

Perhosten ja muiden kiinteää ruokaa syövien hyönteisten paino määräytyy lajin ja toukan ruokailun perusteella. Jos ravintokasvin lehtiä on saatavilla, tuloksena on normaalikokoinen yksilö. Ei ole tiedossa, että ne söisivät "liikaa". Jos jostain syystä ravintoa on saatavilla liian vähän, paino voi jäädä tavallista pienemmäksi, mutta tässäkin raja tulee vastaan. Jossain vaiheessa kehitys pysähtyy jo toukkana.

Seppo Turunen

professori, eläinfysiologian dosentti

Helsinki

Talvehtivat ja vaeltavat hyönteiset keräävät ruumiiseensa ruskeaa rasvaa.

En tiedä mistä johtuu, mutta ainakin perhosten paino vaihtelee reippaasti. Punnitsin elokuussa muutamia amiraaleja ja vaihteluväli oli iso, noin 0.25 - 0.45 g, Näennäisesti yksilöt olivat suunnilleen saman kokoisia. Pikainen arvaus on, että kevyemmät ovat nuorempia ja niillä on rasvavarastojen kerääminen kesken. Amiraalit vaeltavat syksyllä etelään.