Kaiken eloperäisen jätteen voi kompostoida, eivätkä myrkylliset kasvit ole mikään poikkeus.

Kasvijätettä hajottavat bakteerit, sienet, sädesienet ja lierot sekä muut pieneliöt eivät välttämättä kärsi kasvisolujen sisältämistä haitta-aineista. Monet myrkyt vaikuttavat vain tiettyihin eliöihin, joita kasvit yrittävät torjua. Kasvimyrkyt eivät kerry kompostimullasta maaperään, vaan mikrobit hajottavat ne.

Maamme luonnonvaraisessa lajistossa on noin 20 hyvin myrkyllistä kasvia, lievemmin myrkyllisiä moninkertainen määrä. Esimerkiksi kaikki leinikit aiheuttavat syötynä oireita. Enemmän tai vähemmän myrkyllisiä viljeltyjä puutarha- ja huonekasveja on yli 200.

Julkaistu Tiede-lehdessä 4/2001

Mikko Piirainen

kasvimuseon amanuenssi

kfa
Liittynyt13.3.2008

Voiko myrkyllisiä kasveja kompostoida?

Kysymykseen ei ole yksikäsitteistä vastausta, sillä myrkkykasvien ongelma ei ole ainoastaan niiden maatuvissa kasvinosissa. Jos kompotiin päätyy myrkyllisten tai haitallisten kasvien (kuten jättiläisukonputki) siemeniä niin seurauksena saattaa olla samaisten kasvien leviäminen sinne missä kompostimultaa käytetään. Retiisipenkistä esiin tunkevan putkikasvin tunnistaa helposti mutta muutoin kannattaa olla tarkkana. Ei siis kypsiä tai edes puolikypsiä siemeniä sisältäviä myrkky- tai haittakasveja...