Lupaan syödä päällystakkini, jos joskus matkaamme Enterprise-aluksen tavoin poimuajolla galaksin laidasta laitaan – vaikka meksikolainen fyysikko Miguel Alcubierre osoitti 1994, että suhteellisuusteoria sallii avaruuden muotoilun poimuajon vaatimalla tavalla.

Alcubierren tieteellisesti kestävässä ratkaisussa avaruutta poimutetaan niin, että aluksen takana oleva avaruus laajenee ja saa lähtöaseman loittonemaan hetkessä valovuosien päähän. Samalla edessä oleva avaruus kutistuu ja tuo määränpään näkyviin alta aika yksikön. Näin avaruus itse pukkaa alusta eteenpäin, vie sitä kuin laine surfilautaa.

Näin radikaali avaruuden muokkaaminen vaatii kuitenkin valtavia massoja, suuria vetovoimakenttiä ja alukseen jättiläismäisen renkaan antigravitaatioainetta, jota ei – ainakaan vielä – tiedetä olevan olemassa.

Antigravitaatioainekaan ei yksin toisi poimuajureita markkinoille, sillä ainetta tarvittaisiin äimistyttävät määrät. Suunnitelma tyssää siis tarvittavaan energiaan.

Julkaistu Tiede-lehdessä 1/2008

Leena Tähtinen

tiedetoimittaja, tähtitieteen dosentti

Turun yliopisto

Chair

Aikoinaan eräät tiedemiehet pitivät mahdottomina myös ilmaa raskaampia lentäviä koneita sekä avaruudessa lentämistä. Heillä oli ajatuksilleen ihan hyvät perustelut, jotka perustuivat sen aikaiseen (parhaaseen?) tietoon.

"Die Theorie bestimmt was wir beobachten können."(Albert Einstein)

jeremia2

Kuinka liikumme, mitä on like? Etenemmekö lineaarisesti vai pieninä mini kvanttihyppyinä?

Jos voisimme liikkua halutun pituisina pitkinä kvanttihyppyinä liikkeemme ei olisi enään liike-energiaa, vain paikkojenvälinen potenttiaalienergiaa. Siirtyisimme paikasta toiseen “kvanttiliikkeenä /hyppyinä” perättäin nopeasti , vähän niinkuin elokuvan filmillä liikkeet ovat kvanttiliikkeenomaisia, filmin nopeutus lisää hyppjen märää/s ja näennäistä nopeutta. Siinä massan hitaus ei pistäisi kampoihin “nopeuden” muutoksissa, eikä valon nopeuskaan olisi rajana, valovuoden matkatkin taittuisi hetkessä ilman avaruuden poimuiluja? Kuinka se sitten "kvantti hypyttäminen" tehtäisiin ??