Hyttysten ininä kuuluu Suomen kesään – monien mielestä valitettavasti.

Tutkijat yrittävätkin jatkuvasti löytää keinoja hyttysten hallitsemiseksi. Monien lajien kantoja on mahdollista vähentää esimerkiksi myrkytyksin ja lisääntymispaikkoja, kuten vesitynnyreitä, tuhoamalla.
Tutkijat tuntevat vain harvoja eliölajeja, jotka ovat erikoistuneet käyttämään ravintonaan ainoastaan tai valtaosin hyttysiä. Tästä johtuen monet ajattelevat, että hyttysten hävittäminen ei koituisi turmioksi luonnon toiminnalle. On mahdollista, että tietyn hyttyslajin hävitessä jokin toinen laji ottaisi sen paikan. Toisaalta hyttyset muodostavat tärkeän osan esimerkiksi hyönteissyöjälintujen, sammakoiden ja kalojen ravinnosta. Hyttyset saattavat olla myös merkittäviä kasvien pölyttäjiä. Hyttysten hävittäminen voisi siis mahdollisesti vaikuttaa jollakin tapaa näiden ryhmien elämään.
Emme myöskään tunne lajien elintapoja hyvin. Tästä syystä lienee parasta noudattaa varovaisuusperiaatetta. Sen mukaan toimet, joiden vaikutuksista ei ole tarpeeksi tietoa, kannattaa varmuuden vuoksi jättää tekemättä.

Ilari E. Sääksjärvi