Valkohain koko perimä selvitettiin hiljattain. Kuva: Byron Dilkes, Danah Divers

Kyky on muillekin eläimillä, mutta pitkäikäisellä valkohailla sen tarve korostuu.

Kaikkien eliöiden dna-molekyylillä on omat korjausmekanisminsa, jotka käyvät toimeen, kun dna kopioituu väärin tai sen rakenneosa vaurioituu. Väärin kopioituneet tai vaurioituneet osat poistetaan.

Valkohailla on suhteellisen iso geeniperimä eli genomi, ja mitä isompi genomi on, sitä tehokkaampia tulee dna:n korjausmekanismien olla. Valkohai on myös melko pitkäikäinen laji, ja eliön vanhetessa dna:n korjausmekanismien tärkeys korostuu. Lisäksi valkohai on haista kookkaimpia, ja tutkijat arvelevat, että iso koko ja pitkä elinikä edellyttävät tehokkaita dna:n korjausmekanismeja.

Epätäydellinen dna:n korjaaminen ei ole koko lajin kannalta välttämättä huono asia, koska se synnyttää mutaatioita ja perinnöllistä vaihtelua. Yksilölle valkohaien tapainen vakaa perimä on kuitenkin eduksi, sillä se pitää solut elossa ja ehkäisee sairauksia.

Tiedetään myös, että hailla ja rauskuilla haavat parantuvat erittäin nopeasti. Tutkijat löysivätkin valkohailta useita haavojen parantumisen kannalta tärkeitä geenejä, joiden yleistymistä luonnonvalinta on aikojen saatossa suosinut.

Vastaajana

Silva Uusi-Heikkilä, vanhempi tutkija, bio- ja ympäristötieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto

Tiede-lehden asiantuntijat vastaavat Hyvät ja huonot uutiset -ohjelmassa heränneisiin kysymyksiin. Klippejä kysymyksistä jaetaan ohjelman Facebook-sivulla.