Muurahainen hamuaa kirvan mesikastetta. Kuva: Vastavalo

Merkilliset ja etevät otukset ovat hyödyllisiä puutarhassa. Ne käyttävät järeitä aineita ja viljelevät sieniä. Muurahaispesää ohjaa kollektiivinen joukkoäly, jota on mahdoton paikantaa mutta jota monet haluaisivat jäljitellä.

Muurahaiset kannattaa häätää puutarhasta

Ei kyllä kannata. Missä on muurahaisia, siellä on kirvojakin. Puun runkoa ylöspäin kävelevä muurahainen on usein menossa aamulypsylle puun latvaan. Kotimaisten kekomuurahaistemme ylivoimaisesti tärkein ravinnonlähde on lehtikirvojen uloste, mesikaste.

Muurahaiset eivät kuitenkaan elä vain mesikasteesta. Ne metsästävät miljoonittain ja kilokaupalla kaikenlaisia pikku hyönteisiä, joilla ruokkivat etenkin kasvavia toukkiaan.

Moni saalislajeista on riesa puutarhassa. Jos ihminen hävittää muurahaiset, ne eivät enää pidä vahingollisia ötököitä aisoissa. Muurahaiset ovat niin eteviä tuholaistorjujia, että niitä myydään kasvinsuojelutehtäviin kahviplantaaseille ja hedelmätarhoille.

1970-luvulla toteutettiin hanke, jossa kokonainen rahtilaivallinen kekomuurahaisia siirrettiin Italiasta Kanadaan. Ne haluttiin sinne nujertamaan metsiä tuhonneita kääriäisperhosia. Italialaismuurahaiset ovat integroituneet uuteen kotimaahansa ja ottaneet ekosysteemissä paikkansa: pesiä on jo satakunta. Lapissa muurahaiset saalistavat tunturimittareita, jotka ovat aiheuttaneet valtavia tuhoja koivuille.

Muurahaiset myös hoitavat maata. Niiden toiminta kuohkeuttaa maaperää, minkä jälkeen se pidättää paremmin vettä. Työläiset tuovat kekoon 50 kiloa kasviainesta vuodessa, ja siitä liukenee maahan lannoittavia aineita. Muurahaiset pitävät maan lämpötilan tavallista korkeampana, mikä miellyttää hyödyllisiä mikrobeja.

Jotkin muurahaiset ovat itsekin maanviljelijöitä. Amerikan mantereen lehdenleikkaajamuurahaiset raahaavat lehdenpaloja pesäänsä ja tekevät niistä kasvualustan viljelemälleen sienelle. Kiitokseksi sieni tarjoaa muurahaisille jatkuvan ravinnonlähteen. Viljelmä saattaa olla useita vuosikymmeniä vanha. Kun uusi kuningatar lähtee pesästä, se ottaa palan sientä mukaansa, jotta voi perustaa uuteen pesään oman puutarhansa

Tehokas tiimi saa pyöritettyä kiven ylämäkeen. Kuva: Shutterstock

Öttiäisillä ei ole ihmiselle henkisesti mitään annettavaa

Onpas. Muurahaiset ovat ehkä pieniä, mutta ne ovat valloittaneet maailman. Esimerkiksi sademetsässä pelkkien muurahaisten paino vastaa neljäsosaa kaikkien metsän eläinten massasta.

Yksittäinen muurahainen ei ole mikään typerys, ja muurahaispesän toiminta on vieläkin enemmän kuin asukkaittensa summa. Sitä ohjaa kollektiivinen joukkoäly, jota on mahdoton paikantaa mutta jota monet haluaisivat jäljitellä.

Esimerkiksi polut syntyvät, kun ruoanhaussa olevat työläismuurahaiset jättävät niille hajujälkiään.

Muurahaiset hakeutuvat mieluummin suositulle kuin harvemmin käytetylle polulle. Näin hyvä reitti vahvistuu ja huonompi kuihtuu pois. Periaate on niin toimiva, että se on kelvannut ihmisellekin.

Muurahaisten käyttäytymistä jäljitteleviä algoritmejä on hyödynnetty muun muassa mobiililiikenteen reitittämisessä ja logistiikassa. Nyt ihmiset jo rakentavat kokonaisia robottiparvia, jotka käyttäytyvät muurahaisen logiikalla.

Muurahaisten tapa vahvistaa toistensa valintoja voi saada joskus traagisia seurauksia, jollaisia ei toivoisi yhteenkään tietoverkkoon tai logistiikkaketjuun.

Koska vaeltajamuurahaisten näkö on huono, ne luottavat suuntimisessa erityisesti hajuaistiinsa. Viidakossa on havaittu vaeltajamuurahaisten muodostamia noidankehiä, joissa ne kiertävät loputonta ympyrää toistensa hajujälkien perässä, kunnes tuupertuvat kuolleina tienposkeen.

Muurahainen ei käytä aineita

Päinvastoin, se tuottaa itse varsin tuhtia lientä!

Lehdenleikkaajamuurahaiset sulkevat heti lähimmät oviaukot, jos sienitaudin itiöitä löytyy pesän läheltä. Muurahaiset osaavat hyvin välttää sienen saastuttamaa ruokaa ja pintoja.

Jos taudinaiheuttajaa kuitenkin pääsee pesään, käyttöön otetaan kovat keinot. Muurahaiset tuottavat kehossaan hapanta, mikrobeja tappavaa nestettä, jota ne levittävät itsensä, toukkien ja kuningattaren sekä pesän pintojen päälle. Kotimaiset mauriaisemme hyödyntävät tähän hommaan muurahaishappoa.

Joillain lajeilla nestekäsittely nostaa pesän happamuutta niin paljon, että se vastaa appelsiinin sisäosia.

Sieni voi tarttua myös kotelossa olevan muurahaisenalkuun, joka alkaa lemuta kalmalta. Kun työläiset haistavat sen, ne repivät kotelon auki ja desinfioivat kehittyvän muurahaisen erittämällään tappavalla hapolla. Toukan lähettämä hajuviesti ilmaisee toivetta itsemurhasta, jotkut tutkijat arvelevat.

Varsinkin lehdenleikkaajamuurahaisilla omatekoinen desinfiointiaine on ahkerassa käytössä, sillä se sopii myös sieniviljelmien kasvinsuojeluun. Lehdenleikkaajamuurahaisten kuoressa kasvaa antibiootteja, joita ne hyödyntävät samaan tarkoitukseen.

Lue loput 11 myyttiä Tiede Luonto 4/2020 -lehdestä!