Kuvat
Jaakko Vähämäki/ Vastavalo
Lapintiira näkee matkoillaan maailman meriä.

Euroopan ja Pohjois-Amerikan lapintiirat lentävät samoja kaistoja pitkin.

Lapintiirat ovat marraskuusta asti tankanneet pikkukaloja ja äyriäisiä kesäauringossa Etelämantereen vesillä.

Maalis–huhtikuussa ne starttaavat toista kuukautta kestävälle muuttolennolleen kohti Euraasian ja Pohjois-Amerikan pohjoislaitoja. Osa päätyy pesimään Suomeen merensaaristoon ja Lapin sisävesille.

Ne tunnetaan sekä maailman pitkämatkaisimpina muuttolintuina että maailman piintyneimpinä päiväeläiminä. Esimerkiksi Huippuvuorilla pesivien lapintiirojen on laskettu kokevan noin 80 prosenttia valoisasta ajasta, jota maapallolla on tarjolla.

Pilkkopimeitä öitä ne tapaavat vain muutoillaan. Pimeys rajoittaa niiden ruokailua, koska ne kalastavat vain päivänvalossa. Kevätmuutollaan ne eivät kovin monta kertaa maltakaan pysähtyä aterioimaan.

Ne kiitävät nopeinta reittiä keskeltä valtameren ulappaa, vallitsevien tuulten avustamina.

Samoilta kaistoilta Atlantin ylittävät niin Pohjois-Amerikan kuin Euroopan linnut, kertovat tutkijat. He selvittivät nyt ensimmäisinä kanadalaisten lapintiirojen muuttoreitit.

Syksyllä eri reitit kuin keväällä

Lapintiirojen etelänmatkoja on kartoitettu aiemmin kiinnittämällä paikantimia Pohjois-Euroopassa, Grönlannissa ja Alaskassa pesiviin lintuihin.

Sekä syksyisin että keväisin niiden reiteille etsiytyvät myös Kanadassa pesivät yksilöt, raportoivat kanadalaiset, yhdysvaltalaiset ja saksalaiset tutkijat Marine Ecology Progress Series -lehdessä.

Syksyisin Atlanttia ylittävät Euroopan ja itäisen Pohjois-Amerikan tiirat kaartavat joko Brasilian tai Namibian kalaisten rannikoiden tuntumasta ja pysähtyvät monta kertaa ruokailemaan.

Läntisen Amerikan linnut syöpöttelevät Tyynellämerellä Kalifornian, Perun ja Chilen rannikkovesillä.

Muuttoreitit kulkevat kuitenkin kauempana rannikoista kuin esimerkiksi sorsalinnuilla ja kahlaajilla. Vielä keskemmälle Atlanttia tai Tyyntämerta houkuttaa kevätmuutto.

Lapintiiroja kannattaisi suojella perustamalla muuttoreittien varrelle liikkuvia suojelualueita, tutkijat ehdottavat. Niiden sijainti seuraisi muuton vaihetta.

Uutinen on julkaistu Tiede Luonto -lehden numerossa 2/2022.