Kuvat
Getty Images
Heti kun munat kuoriutuvat, pesästä lähtee punajalkavikloja.

Nopea kasvu valmistelee syysmuuttoon.

Kesän mittaan erilaisten lintuemojen alle kuoriutuu hyvin erityyppisiä poikasia. Varpuslinnut, kuten talitiainen, ovat pesäviipyisiä. Ne kömpivät munasta sokeina ja alastomina ja pysyvät pesässä ruokittavina pitkään. Kahlaajat, kuten punajalkaviklo, ovat pesäpakoisia. Ne tupsahtavat esiin untuvapeitteisinä ja näkevinä ja ovat valmiita taapertamaan emon perään saman tien.

Niitä odottaa erilainen syksy. Talitiainen jäänee paikkalinnuksi talvehtimaan synnyinseudulleen. Punajalkaviklo suuntaa muuttolintuna etelämmäksi.

Tutkijat havaitsivat ensi kertaa, että erot näkyvät jo haudonnan alussa erityyppisten lintujen munankeltuaisesta. Muuttolintujen ja pesäpakoisten lajien poikaset saavat siitä enemmän kilpirauhashormoneja kuin paikkalintujen ja pesäviipyisten lajien tirpat.

Tiedetään, että kilpirauhashormonit ovat poikasen kasvulle välttämättömiä ja että ne aikuisilla linnuilla säätelevät muun muassa muuttoa. Munassa poikanen ei aluksi osaa valmistaa niitä itse vaan on riippuvainen emon keltuaiseen jättämästä annoksesta.

Erot näkyivät 34 lintulajin vertailussa, kertoo Journal of Animal Ecology -lehdessä kansainvälinen tutkijaryhmä, johon kuului suomalaisia. Talitiaiseen verrattuna punajalkaviklo suorastaan kylpee kilpirauhashormoneissa, niiden pitoisuus on keltuaisessa jopa satakertainen. Munissa on yleensä hormoneja keskiverrosti lajeilla, joilla on ”vastakkaiset” ominaisuudet, kuten pesäviipyisellä muuttavalla peipolla ja pesäpakoisella paikkalinnulla peltopyyllä.

Julkaistu Tiede Luonnossa 5/2022.