Suomen punavarpuset kiitävät nyt Intiasta tuulen selässä.

Punavarpusemme ovat talvehtineet Etelä-Aasiassa ja ryntäävät sieltä huhti- ja toukokuun aikana pesimäkotejaan kohti tuulen kiidättäminä. Keväisin ne panostavat nimenomaan nopeuteen ja noudattavat siksi muuttoreittiä, joka tarjoaa edullisimmat tuuliolot.

Näin kertoo Current Biology -lehdessä kansainvälinen tutkijaryhmä, johon kuului muun muassa suomalaisia.

Valtaosa Euroopan muuttolinnuista talvehtii eteläisemmässä Euroopassa tai Afrikassa.

Tällä kertaa tutkijat halusivat perehtyä Euroopan ja Intian väliseen muuttoon, josta on tähän asti hankittu paljon vähemmän tietoa. Siksi he kiinnittivät paikantimia punavarpusiin Suomessa, Ruotsissa, Pohjois-Saksassa, Tšekissä ja Bulgariassa.

Keväällä Suomeen, Ruotsiin ja Pohjois-Saksaan suuntaavat linnut lensivät Intiasta suorinta ja tuuliltaan suotuisinta reittiä yli Keski-Aasian aavikoiden ja Kaspianmeren, saksalaislinnut ylittivät lisäksi Mustanmeren. Kiire pesimään painoi enemmän kuin tankkauspaikkojen puute.

Sen sijaan syksyllä samat linnut satsasivat energiansäästöön ja valitsivat ruokaisimman reitin. Väylä ohitti isot vedet ja kiersi aavikoiden ympäri pohjoisesta ja idästä.

Esivanhempien tavat näkyvät reiteissä

Syksyisin myös Tšekin punavarpuset halusivat pohjoiseurooppalaisten lajitoverien noudattamalle reitille, vaikka sinne päästäkseen joutuivat koukkaamaan lähtöpaikkaansa pohjoisemmaksi.

Sen sijaan porukan eteläisimmät eli Bulgarian linnut poikkesivat muista lentämällä Mustanmeren ja Kaspianmeren eteläpuolelta kaikissa muutoissaan.

Reittivalikoimassa näkyy punavarpusen historia, tutkijat selittävät. Laji levisi 1900-luvun aikana idästä lännemmäksi Eurooppaan ja alkoi monin paikoin yleistyä pesimälintuna vasta vuosisadan loppupuoliskolla.

Lyhyen sopeutumisajan takia muuttoreiteissä tuntuvat vielä idempänä eläneiden esivanhempien tottumukset.

Paitsi meikäläiset myös Tšekin ja muun Keski-Euroopan punavarpuset lienevät venäläistä perua muuttoreitteineen päivineen. Bulgarialaiset linnut näyttävät puolestaan perineen turkkilaisten alkuemojen reittimieltymykset.