Lihapitoinen muona vähensi saalistamista, tiuku ei toiminut lainkaan.

Säälittävätkö kissan kevätretkillään pyydystämät linnunpoikaset ja pikkunisäkkäät? Jos haluaa päästää kotikissansa ulos mahdollisimman lauhkeana, kannattaa syöttää sille lihapitoista ruokaa. Myös jahtileikeistä ja värikaulurista on apua. Näin opastavat eri menetelmiä testanneet brittitutkijat.

Tutkimus tehtiin Lounais-Englannissa, ja siihen osallistui runsaat 200 kotitaloutta, joissa eli yhteensä yli 350 kissaa. Tavoitteena oli tunnistaa keinoja, jotka vähentäisivät metsästystä mutta jotka sallisivat kissan noudattaa luontaisia tapojaan ja olisivat mieluisia myös kissanomistajille.

Onnistumista mitattiin kissojen kotiin kantamien lintu- ja nisäkässaaliiden määrästä.

Tehokkaimmaksi metsästyksen hillitsijäksi osoittautui lihapitoisen, viljattoman kissanruoan tarjoaminen. Sitä syövät kissat toivat esille noin kolmanneksen vähemmän nisäkkäiden raatoja ja liki puolet vähemmän lintujen ruumiita kuin aiemmin.

Ehkä kissojen metsästysinto kielii niiden tarpeesta tasapainottaa ruokavaliotaan lisäämällä joidenkin ravintoaineiden määrää, tutkijat pohtivat Current Biology -lehdessä.

Leikitys suojaa nisäkkäitä, kauluri lintuja

Noin kolmanneksen nisäkässaaliista vähensi myös päivittäinen 5–10 minuutin leikitys, jossa kissan annettiin ensin jahdata kepin ja siiman päässä olevaa höyhenlelua ja sitten höykyttää leikkihiirtä.

Lintusaaliiseen tällä ei kuitenkaan ollut vaikutusta. Linnunraatojen määrää leikkasi liharuoan veroisesti monivärinen kauluri, joka kiinnitettiin kissan pantaan. Tämä ei puolestaan vaikuttanut nisäkässaaliiseen.

Toimimattomaksi osoittautui kissan pantaan sidottu tiuku. Kulkunen ei tässä tutkimuksessa vähentänyt sen paremmin lintujen kuin nisäkkäidenkään pyydystämistä.

Aiemmissa tutkimuksissa tiu’usta on saatu ristiriitaisia tuloksia, joten ehkä se tepsii joissakin ympäristöissä.

Tutkijoiden pettymykseksi metsästystä ei myöskään voinut korvata aktivointilelulla: ontolla pallolla, johon pakattua kuivaruokaa kissa saa vähitellen ravistetuksi ulos. Mirrit pyydystivät lintuja entiseen tapaan ja nisäkkäitä jopa entistä enemmän.