Loinen kaappaa kasvin lisääntymiskeinot omaan käyttöönsä.

Kun syksyn sienisato paistuu pannuillamme, hyödynnämme sienten yritystä lisääntyä. Moni maan alla ohuina rihmoina elävä sieni kasvattaa tukevavartisen ja laajalakkisen itiöemän, jotta saisi pudotetuksi itiönsä ilmavirtausten vietäväksi.

Jotkin sienet hyödyntävät puolestaan kasvien yrityksiä lisääntyä. Erityisen vaikuttavan tapauksen havaitsi keräysmatkallaan Etelä-Amerikan Guyanassa yhdysvaltalaisen Smithsonian-instituutin kasvitieteilijä Kenneth Wurdack. Hän ja kollegat kertovat siitä Fungal Genetics and Biology -lehdessä.

Wurdackin huomiota kiinnittivät keltakukkaiset kaislamaiset ruohot, jotka kuuluivat tropiikissa ja subtropiikissa viihtyvään Xyris-sukuun. Jotkin kukista näyttivät hieman erikoisilta – ikään kuin sienimäisiltä.

Lähempi tarkastelu osoitti, että poikkeavat kukat koostuivat kokonaan sienen solukosta. Se tuotti itiöitä. Sieni, jolle annettiin nimi Fusarium xyrophilum, oli kaapannut kasveja omaan käyttöönsä rakentamalla kukkaa tarkasti matkivan itiöemänsä valmiille paikalle verson huipulle.

Värit ja tuoksut vetävät hyönteisiä

Xyris-ruohojen kukat houkuttelevat siitepölyn kantajiksi hyönteisiä. Kukat herättävät niiden huomion muotonsa lisäksi värillään ja erittämänsä meden tuoksulla.

Selvisi, että Fusarium-sieni on oppinut tuottamaan hormoneita, jotka estävät ruohoa kasvattamasta kukkaansa itse. Lisäksi sieni on oppinut matkimaan kukkaa houkuttimineen, jotta saisi hyönteisten kyytiin omia itiöitään.

Ensinnäkin sienen tuottamat, ihmissilmän mielestä keltaiset pigmentit ovat pölyttäjähyönteisen näkemillä ultraviolettivalon aallonpituuksilla juuri sopivan huomiotaherättäviä.

Lisäksi sieni erittää haihtuvia aineita, joiden tiedetään kuuluvan esimerkiksi mesipistiäisten suosikkituoksuihin.

Valekukka on harvinainen temppu, mutta aiemmin on havaittu joidenkin muidenkin kasveissa loisivien sienten pystyvän siihen. Mikään laji ei kuitenkaan ole muodostanut kukkaa omin päin. Muut ovat soluttautuneet kasvin lehtiin ja usuttaneet niitä kasvamaan kukkamaisiksi.