Afrikka näkyy siepon pesinnässä. Pientä pitkämatkalaista painavat tai nostavat muuton ja talven olot.

Suomen linnunpöntöissä paraikaa munivat kirjosiepot viettivät talven popsimalla hyönteisiä trooppisessa Afrikassa.

Ne ruokkivat myös poikasensa hyönteisillä, joita oletettavasti löytyy lämpiminä kesinä helpommin kuin koleina.

Yllättävästi Afrikan ja Keski-Euroopan talvikelit kuitenkin vaikuttavat tuotettujen lentokykyisten poikasten lukumäärään enemmän kuin Suomen kesäsäät, raportoivat Turun yliopiston tutkijat Oecologia-lehdessä.

He saivat tuloksensa vertaamalla peräti 77 vuoden pesimätilastoja saman ajan säätilastoihin.

Tavallista viileämpi kausi talvehtimisaikana Länsi-Afrikassa tiesi huonompaa poikastuottoa seuraavana kesänä. Pesintäaikaan Suomessa vain yhtäaikainen viileys ja sateisuus heikensivät tulosta.

Erikoista kyllä, eniten poikastuottoon vaikuttivat muuttoreitin olot sinä aikana, kun siepot eivät olleet paikalla. Seuraavan kesän tulos heikkeni selvimmin, kun talvehtimisalueella oli erityisen sateista juuri ennen lintujen saapumista tai kun niiden Afrikan-aikana Keski-Euroopassa sattui tavallista lämpimämpi talvi.

Nälkä ja taudit voivat väsyttää lintuja

Miten muuttoreitin ja talvehtimisalueen säiden vaikutus tarkalleen ottaen välittyy poikastuottoon, pitäisi selvittää erikseen. Raportissaan tutkijat koettavat alustavasti pohtia, mistä voisi olla kyse.

Kirjosiepot ovat pieniä lintuja, joiden muuttomatkat Euroopan, Välimeren ja Saharan yli ovat pitkiä ja rasittavia. Niin muuton aikana kuin sen jälkeen niiden pitää löytää ruoakseen riittävästi hyönteisiä, jotta ne pysyvät hyväkuntoisina ja terveinä ja jaksavat pesiä tehokkaasti.

Länsi-Afrikassa siepot asettuvat kosteahkolle avointen metsien ja savannien alueelle. Ilmeisesti ylenpalttinen sateisuus siellä juuri ennen lintujen tuloa huonontaa ravintotilannetta tai altistaa taudeille.

Vastaavasti vaikuttanee lintujen saapumisen jälkeinen viileys.

Keski-Euroopassa lämpimän talven tiedetään heikentävän kasveja syövien hyönteisten selviytymistä. Ehkä seuraavana keväänä muuttavat siepot jäävät silloin haitallisen nälkäisiksi.