Pietaryrtti levittää hankien keskelle siemeniä ja suloista kesän tuntua.

Keskitalvella pääsen nopeasti kesän tunnelmiin, jos lähden kävelylle. Kävelen lähimmälle pientareelle tai joutomaalle, etsin pietaryrtin varren ja nuuhkaisen sen siemenkotia. Kasvi tuoksuu ympäri vuoden kesältä, ja se vie ajatukset takuuvarmasti lapsuuden kesämökille.

Ystäväni sanoi joskus, että kuohuviinin juomisesta tulee aina hyvä fiilis, koska kuohuviiniä ei tule koskaan juotua suruun. Samalla logiikalla pietaryrtti yhdistyy mielessäni helteeseen: muistan sen peltojen ja teiden varsilta, kun helteinen ja paikallaan seisova ilma oli täynnä kukkien tuoksuja. En varsinaisesti koskaan haistellut pietaryrttejä, se vain sattui lemuamaan vahvasti juuri kesän kuumimmissa hetkissä.

Talvella monet kasvit katoavat lumen alle. Vasta keväällä sulavan lumen alta paljastuu jälleen uusi elämä. Pietaryrtti kuitenkin pysyy näyttävästi esillä ja käyttää talven olosuhteet hyväkseen. Kuolleissa kasvin varsissa loistavat keinot, joiden avulla elämä löytää ratkaisut tilanteeseen kuin tilanteeseen.

Pietaryrttiä kuvaava termi on lempisanojani: talventörröttäjä. Talventörröttäjät ovat kasveja, jotka kuolevat syksyllä pystyyn ja joiden siemenet karisevat talven aikana. Ne törröttävät pystyssä läpi koko kylmän ajan. Siksi niiden nimi on paitsi kaunis, myös kuvaava. Kun kestävät siemenet putoavat talven mittaan hangelle, tuuli voi kiidättää ne kauas emokasvistaan.

Ratkaisu on samaan aikaan ilmiselvä ja nerokas. Kesällä siementen leviäminen olisi vaikeaa ja hankalaa, koska kaikkialla on tiellä kasvien korsia. Talvella taas vapaa on vain umpihanki. Kaiken lisäksi siemenet lilluvat keväällä sulavesien mukana. Tämä helpottaa pietaryrtin pääsyä ojan varsille ja tienpenkereille, joilla se mieluusti kasvaa. Talventörröttämisen huono puoli on, että strategian ansiosta siemenet ovat helposti saatavilla. Monet Suomeen talvea viettämään jäävät linnut ja ehkä pikkunisäkkäätkin pääsevät napsimaan niitä.

Linnuille tästä on iso ilo. Kasveillekaan se ei ilmeisesti ole liian suuri ongelma, sillä suomalaisessa luonnossa on kymmeniä talventörröttäjiä. Erityisen monimuotoisia kaupunkiympäristöjä ovat ruderaatit, arkisemmin joutomaat. Useat näiden alueiden kasvit ovat talventörröttäjiä, joten niillä viihtyy talvellakin monipuolinen lintulajisto. Joutomailla pietaryrttikin luo ympäri vuoden lähelleen kesäntuntua.