Tiede Luonto 3 / 2019 nyt digissä.

Hyvää syksyä, Tiede Luonnon lukija!

Uuden numeron pääkirjoituksessa Jukka Ruukki käsittelee pientä, mutta hirveästi riesaa aiheuttavaa hyönteistä. Kyse on tietenkin hirvikärpäsestä.

Lisäksi saat tietää, millainen eläin on kultasakaali, joka on muodostanut pysyvän populaation Viroon, ihan lähelle meitä.

Ulvova tulokas

Kultasakaali ilmestyi Eurooppaan keskiajalla kuin tyhjästä. Nyt laji leviää mantereellamme länteen ja pohjoiseen. Heinäkuussa otettu kuva osoittaa, että se on jo saapunut Suomeenkin.

Kuu rytmittää elämää

Kuun vetovoima tekee vuorovesirannoista rankkoja paikkoja, joissa vesiraja vaihtelee jopa satoja metrejä. Silti ne kuhisevat eliöitä.

Suuri lajinmetsästys

Joukko luonnon tuntijoita valtasi Pähkinäisen saaren yhdeksi päiväksi ja yöksi. He havaitsivat yli 1200 erilaista kasvia, eläintä ja sientä.

Villihevoset laiduntavat säteilevillä niityillä

Uhanalaiset ja arat przewalskinhevoset lisääntyvät alueella, jonka Tšernobylin ydinvoimalaitoksen räjähdys tyhjensi ihmisistä.

Tästä alkaa matka Afrikkaan

Rönnskärin lintuasemalla Suomenlahden ulkosaaristossa rengastajan verkkoon jää pajulintu. Se saa jalkaansa renkaan, pyrähtää siivilleen ja lähtee rohkeasti ylittämään merta.

Seikkailuja syvälle luontoon

Eräoppaat tarjoavat asiakkailleen hiljaisuutta, huikaisevia maisemia ja haasteita. He tekevät unelmien työtään – jossa on haikea pohjavire.