Tilaajille
Vaurioitua voi niin sarveiskalvo kuin verkkokalvo. Kumpaankin on kehitteillä kantasoluhoito. Kuvat Getty Images
Näkö kuntoon. Kantasoluhoitoja kehitetään verkkokalvon ja sarveiskalvon vaivoihin.
Aikuisen soluista melkein alkion veroisia. Lähes kaikkikykyisiä kantasoluja saa geeninsiirroilla aikuisenkin ihmisen tavallisista soluista. Viljelmässä tuotetut  ips-solut voivat poikia kaikkia elimistön soluja. Ero alkiosoluihin on se, että ips-solu ei osaisi kohdussa kasvaa sikiöksi.
Aikuisen soluista melkein alkion veroisia. Lähes kaikkikykyisiä kantasoluja saa geeninsiirroilla aikuisenkin ihmisen tavallisista soluista. Viljelmässä tuotetut ips-solut voivat poikia kaikkia elimistön soluja. Ero alkiosoluihin on se, että ips-solu ei osaisi kohdussa kasvaa sikiöksi.
 Tampereen yliopiston BioMediTechin tutkijat ovat kasvattaneet yli kahdellekymmenelle potilaalle  näiden omista mesenkymaalisista kantasoluista uusia pään ja kasvojen luita vaurioituneiden tilalle. Grafiikka Riku Koskelo/Tiede
 Tampereen yliopiston BioMediTechin tutkijat ovat kasvattaneet yli kahdellekymmenelle potilaalle näiden omista mesenkymaalisista kantasoluista uusia pään ja kasvojen luita vaurioituneiden tilalle. Grafiikka Riku Koskelo/Tiede
Kantasoluista jopa vagina. Kuva Tuanyuan Zhang, Wake Forest Institute for Regenerative Medicine

Kantasoluhoidot tulevat hitaasti mutta varmasti. Yksi lupaavimmista hoitokohteista on silmä.

Se oli käsittämätöntä. Meidän piti muuttaa koko ajattelutapamme, sanoo Heli Skottman, Tampereen yliopiston BioMediTechin Silmäryhmän johtaja.

Hän muistelee sitä, miten tiedeyhteisö otti vuonna 2007 vastaan Shinya Yamanakan mullistavan tutkimustuloksen....