Tilaajille
Kvanttimaailmassa kaikki aine häilyy. Atomi on aalto, jonka ydin ja elektronit sijaitsevat siellä, täällä tai tuolla tilastollisen todennäköisyyden mukaan. Kuva: iStock

Kvanttifysiikka tekee toista vallankumoustaan. Tällä kertaa arkijärkeen käymättömät ilmiöt valjastetaan arjen tarpeisiin: mittalaitteiksi, kameroiksi ja tietokoneiksi.

Ensimmäinen kvanttivallankumous tapahtui runsas sata vuotta sitten. Silloin kvantit riistivät valtikan klassiselta fysiikalta ja tarjosivat tutkijoille sitä, mitä he etsivät: paremman selityksen luonnonilmiöille.

Kaikki sai alkunsa hehkulampusta, aikansa haitektuotteesta, joka oli...

Haluatko lukea koko artikkelin?

Hyödynnä maksuton tutustumistilaus, niin pääset lukemaan rajoituksetta tämän ja muita kiinnostavia artikkeleita:

Tilaajille
Afrikan nälkäkriisien takana on usein kuivuus, mutta hädäksi ne paisuvat selkkausten ja sotien takia. Kuva: Getty Images

Moderni nälänhätä ei johdu huonoista säistä. Sen tuottaa häikäilemätön politiikka.

Viime vuosisadalla ihmisten hyvinvointi lisääntyi nopeammin kuin koskaan aiemmin. Rokotuksin hävitettiin tauteja, elinikä piteni merkittävästi, koulutustaso kohentui, ja maatalous ja maailmankauppa tehostuivat. Miljardit ihmiset nousivat äärimmäisestä köyhyydestä kohtuulliseen toimeentuloon....

Tilaajille
Huonon muistin symboliksi nostettu kultakala kuuluukin kalamaailman muistivirtuooseihin. Kuva: Getty Images

Ne oppivat, muistavat ja leikkivät. Kaloilta on tunnistettu ominaisuuksia, jotka panevat oppikirjat uusiksi.

Kalojen hoksottimissa on suuria eroja. Samat älykkyystestit, jotka yhden lajin yksilöt selvittävät tuosta vain, jättävät toisen lajin edustajat ymmälleen.

Sen sijaan perustunteet, kuten mielihyvä ja pelko, ovat ilmeisesti kaikille kaloille yhteisiä: niitä on löytynyt jokaiselta tutkitulta...