Tilaajille
Kvanttimaailmassa kaikki aine häilyy. Atomi on aalto, jonka ydin ja elektronit sijaitsevat siellä, täällä tai tuolla tilastollisen todennäköisyyden mukaan. Kuva: iStock

Kvanttifysiikka tekee toista vallankumoustaan. Tällä kertaa arkijärkeen käymättömät ilmiöt valjastetaan arjen tarpeisiin: mittalaitteiksi, kameroiksi ja tietokoneiksi.

Ensimmäinen kvanttivallankumous tapahtui runsas sata vuotta sitten. Silloin kvantit riistivät valtikan klassiselta fysiikalta ja tarjosivat tutkijoille sitä, mitä he etsivät: paremman selityksen luonnonilmiöille.

Kaikki sai alkunsa hehkulampusta, aikansa haitektuotteesta, joka oli...

Haluatko lukea koko artikkelin?

Hyödynnä maksuton tutustumistilaus, niin pääset lukemaan rajoituksetta tämän ja muita kiinnostavia artikkeleita:

Tilaajille
Elimistösi kiittää, kun liikut. Voit itse valita, miten ja milloin sen haluat tehdä. Kuva: iStock

Kuntoon pääsee paljon yksinkertaisemmin kuin moni luulee.

Liikunnan hyödyt ovat kiistattomat. Säännöllinen treenaus kiinteyttää vartaloa, parantaa kuntoa ja tukee kognitiivisia kykyjä. Lisäksi se vähentää masennusta ja ahdistusta sekä riskiä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin, aikuistyypin diabetekseen ja joihinkin syöpiin.

Moni päättääkin...

Tilaajille

Maailman kalliotaiteen aiheet kertovat kivikauden ihmisten mielenmaisemasta – ja aivojen kyvystä tuottaa kuvia ihan itsekseen. Mekin näemme niitä.

Olin 1960-luvun lopulla psykologian harjoittelijana Hattelmalan psykiatrisessa sairaalassa Hämeenlinnassa. Tuolloin jotkut ajattelivat, että lsd:llä saattaisi olla käyttöä skitsofrenian hoidossa. Huumeen tuottamat hallusinaatiot ”polttaisivat” pois potilaiden harhat.

Lsd:n vaikutuksia...