Tilaajille
Vähän aikaa sitten scifiä, kohta totta. Sähkökoneet kiinnostavat ilmailuyrityksiä, tutkimuslaitoksia, avaruusjärjestöjä ja yksityisiä visionäärejä. Kuva: Shutterstock ja suunnittelijat
Vähän aikaa sitten scifiä, kohta totta. Sähkökoneet kiinnostavat ilmailuyrityksiä, tutkimuslaitoksia, avaruusjärjestöjä ja yksityisiä visionäärejä. Kuva: Shutterstock ja suunnittelijat
Tällä taivaalle 2030? Saksalaisen Ce-linerin kokonaan sähköinen malli lentäisi kahdella puhallinmoottorilla. Grafiikka: Bauhaus Luftfahrt
Tällä taivaalle 2030? Saksalaisen Ce-linerin kokonaan sähköinen malli lentäisi kahdella puhallinmoottorilla. Grafiikka: Bauhaus Luftfahrt
Hybridimallissa moottori asennettaisiin rungon sisään, ja siihen kuuluisi myös kaasuturbiini. Grafiikka: Bauhaus Luftfahrt
Hybridimallissa moottori asennettaisiin rungon sisään, ja siihen kuuluisi myös kaasuturbiini. Grafiikka: Bauhaus Luftfahrt

Konseptikoneita lentää paperilla jo paljon. Liikenteen alkua viivyttää sama ongelma kuin sähköautoilua: akkutekniikka.

Lento Airbusin E-Fanilla on huima kokemus. Pieni kone kiihtyy terhakasti ja liikkuu hiljaisesti, melkein kuin ajatuksen voimin. Sähkömoottorien ääni tuskin erottuu ympärillä kohisevan ilmavirran seasta. Hiljainen E-Fan on myös ulkopuolisten korviin. Katsoja kuulee taivaalta vain surinaa.

...

Sisältö jatkuu mainoksen alla