Tilaajille
Tuhoutuneen reaktorin ylle rakennetaan uutta suojakuorta, sillä alkuperäinen on alkanut vuotaa. Etualan Prypjat on aavekaupunki, jota luonto valtaa. Kuva: Shutterstock
Paikallista linnustoa hallitsevat pienet siivekkäät, peipot ja pääskyt, mutta liitelee alueella petolintujakin, kuten merikotkia. Kuva: Sergiy Gaschak / AP / Lehtikuva
Paluumuuttajiin kuuluvat myös hirvet, mutta arviot määristä vaihtelevat. Kuva: Sergei Grits / AP / Lehtikuva
Metsässä näyttää normaalilta, mutta raivaajat, vartijat ja tutkijat kulkevat säteilymittareiden kanssa, sillä plutoniumin ja strontiumin tasot ovat paikoin hyvin korkeat. Kuva: Sergei Grits / AP / Lehtikuva
Ydinvoimalaturma sattui Ukrainassa, joka onnettomuuden aikaan oli osa silloista Neuvostoliittoa. Radioaktiivista säteilyä kulkeutui tuntuvia määriä Suomeen asti. Grafiikka: Riku Koskelo / Tiede

Historian pahimmasta ydinonnettomuudesta on 30 vuotta. Tutkijat ovat yhä eri mieltä siitä, onko seutu luontoparatiisi vai katastrofialue.

Tšernobylissä on päällisin puolin ihan tavallisen näköistä, mutta onhan siellä vähän hiljaista, sanoo professori Tapio Mappes Jyväskylän yliopistosta. Hänen työhuoneessaan seisoo pakattuja matkalaukkuja. Mies on lähdössä kahdeksatta kertaa tutkimaan ydinvoimalaa ympäröivää...