Tilaajille
Ensimmäinen 3D-kartta lähiuniversumista valmistui 2011. Siinä näkyy 43 000 galaksia. Koko kaikkeudessa niitä on 100 miljardia. Ei ihme, että tutkijatkin kysyvät, mistä tämä kaikki on peräisin. Kuva: 2Mass Redshift Survey / Nasa
Nasan supertietokoneet tuottavat maailmankaikkeuden malleja hypernäyttöön. Ehkä avaruuden äly on simuloinut meidät vielä hienommalla tekniikalla. Kuva: Nasa / CXC
Alkuräjähdys ei ehkä ollutkaan ainutkertainen kaiken alku vaan uusi alku universumien loputtomassa jatkumossa. Syklisen kosmoksen mallissa vanha kaikkeus luhistuu ja uusi räjähtää kasvuun. Kuva: Science Photo Library / MVPhotos
Ikuisen laajenemisen mallissa universumeita pulpahtelee esiin kuin kuplia siellä, missä energiaa on kyllin ja laajeneminen sopivasti hidastuu. Oma universumimme on yksi tällainen kupla. Kuva: Nasa & Shutterstock
Kvanttiteoria on nostanut rinnakkaismaailmat scifistä vakavaan keskusteluun. Jos hypoteesi osoittautuu oikeaksi, maapalloja on muitakin kuin tämä, jota me asutamme. Kuva: Geralt / Pixabay Public Domain
Todisteita uusien ideoiden puolesta voi löytyä kosmisesta mikroaaltosäteilystä, joka täytti universumin sen varhaislapsuudessa. Siinä saattaa näkyä jälkiä edeltäneestä universumista tai törmäyksestä naapuriin. Kuva: Esa / Nasa / JPL / Caltech

Mitä enemmän tutkijat maailmankaikkeuden syntyä ja kehitystä miettivät, sitä ahtaammalle joutuvat alkuperäinen alkuräjähdys ja uniikki universumi.

Syntyikö maailmankaikkeus ennen kuin sai alkunsa? Onko universumi oikeasti olemassa? Asummeko mustassa aukossa? Onko kaikkeuksia sadoittain ja omassammekin ulottuvuuksia toistakymmentä?

Kysymykset kuulostavat mielikuvituksellisilta, mutta ne on tiukasti ankkuroitu matemaattisiin...