Nykyisten teorioiden on vaikea selittää unielämysten ainutlaatuisuutta. Kuvitus: Riku Koskelo

Rikas luonto suojelee elämää oli kiinnostavin kansi.

Tiede-lehden lukijat ovat antaneet vuosipalautteensa eli äänestäneet vuoden 2021 jutut ja kannet.

Tänä vuonna Tieteessä julkaistiin 87 artikkelia. Kannatus jakautui ilahduttavan laajalti. Kahden kärki oli kuitenkin selvä, joskin hyvin tasainen.

Ykköseksi nousi vuoden ensimmäisessä numerossa julkaistu artikkeli unien merkityksestä – kintereillään juttu universumin laajenemisesta. Kolmannesta sijasta käytiin kovin taistelu: voittajan ratkaisi yksi ääni.

Vuoden kiinnostavimmat jutut 2021

1. Unille löytyi uusi tarkoitus

Uneksuvat aivot tuottavat useammin epätavallista kuin kopioivat valveenaikaista. Kuvitus: Riku Koskelo

Artikkeli kertoi, että unet eivät ehkä olekaan pelkkiä muistojen tallennuksen sivutuotteita, vaan ne auttavat meitä oppimaan hyödyllisiä taitoja yllättävällä tavalla. Öinen teatteri syöttää aivoihimme hyödyllistä hälyä.

Artikkeli ilmestyi numerossa 1/2021. Kirjoittaja oli yhdysvaltalainen neurobiologi Erik Hoel, joka laati artikkelinsa alun perin New Scientist -lehteen.

2. Universumi laajenee ylinopeutta

Maailmankaikkeuden malli on toiminut kuin unelma - tähän asti. Kuva: SPL/MVPhotos

Artikkeli kertoi, että Einsteinin suuri teoria horjuu ensimmäistä kertaa. Galaksit nimittäin karkaavat vauhdilla, joka käy yli ymmärryksen. Tutkijat toivoivat, että kyse olisi havaintovirheestä, mutta ei: tarkentuneet mittaukset tukevat odottamatonta laajenemista.

Artikkeli ilmestyi numerossa 2/2021. Kirjoittaja oli brittiläinen astrofyysikko Stuart Clark, ja se ilmestyi ensin New Scientist -lehdessä.

3. Meissä virtaa monen väen verta

Kannamme samoja geenejä kuin eurooppalaiset, mutta toisin kuin heissä, meissä on myös siperialaista verta. Kuva: NPL/MVPhotos

Artikkeli kertoi, että esivanhempamme syntyivät laajan Euraasian geenien keitoksessa. Muinais-dna:n mukaan perimämme on sekoitus etelää, länttä ja itää.

Artikkeli ilmestyi numerossa 2/2021. Kirjoittaja oli tiedetoimittaja ja Tiede-lehden vakituinen avustaja Jani Kaaro.

Neljännen sijan jakoivat tasaäänin Maailma voi paremmin kuin luulemme (2/2021), Aivoistaan voi pitää huolta (9/2021) ja Rikas luonto suojelee elämää (8/2021).

Tiede-lehden tilaajana pääset lukemaan kolmen kärjen klikkaamalla niiden otsikoita. Jos olet Sanoman jonkin aikakauslehden tilaaja, voit lukea kaikki jutut myös Sanoman Digilehdet-palvelussa. Ellet ole aktivoinut tilaukseesi kuuluvaa digioikeutta, tee se osoitteessa https://oma.sanoma.fi/aktivoi/digilehdet.

Vuoden kannet 2021

Kansista vetosi eniten numeron 8 rikas luonto. Selvä kakkonen oli numeron 2 universumin laajeneminen. Kolmoseksi kipusi numeron 11 Einstein.

Onnittelut voittajille!