Kahden senttimetrin kokoiset perhoset löytyivät Portugalista. Vasemmalla on koiras, oikealla naaras. Kuva: Pasi Sihvonen

Suomalaistutkija oli mukana selvittämässä oudon perhosen arvoitusta.

Outo perhonen päätyi valopyydykseen 22 vuotta sitten Portugalissa. Otus aiheutti tutkijoille päänvaivaa, sillä se ei muistuttanut mitään muuta eurooppalaista perhosta.

Perhosen lähimpiä sukulaisia ei pystytty tunnistamaan. Lajinmääritystä hankaloitti se, että lajista tunnettiin pitkään vain yksi koiras.

Nyt vihdoin sen lajinmääritys on tehty ja lähimmät sukulaiset tunnistettu. Asialla oli kansainvälinen tutkijakolmikko, johon kuului Luonnontieteellisen keskusmuseon tutkija Pasi Sihvonen.

Parisenttinen perhonen kuuluu mittariperhosten heimoon ja sai pienen kokonsa vuoksi tieteellisen nimen Ekboarmia miniaria.

Tunnistustyötä auttoi, kun yli kymmenen vuotta jatkuneiden kenttätöiden jälkeen Lissabonin eteläpuolelta lopulta löydettiin kolme naarasta, joiden epäiltiin olevan kyseisen lajin naaraita.

”Löydetyt naaraat olivat kuitenkin selvästi pienempiä ja niiden siipien kuviot ja väritys olivat erilaisia kuin aiemmin löydetyn koiraan. Sukupuolien yhdistäminen toisiinsa pelkkien ulkoisten tuntomerkkien pohjalta ei ollut mahdollista”, kertoo Sihvonen museon tiedotteessa.

Mysteeri selvisi dna-viivakoodin eli yksilöllisen geneettisen henkilötunnuksen avulla. Sellainen tehtiin yhdelle tuntemattoman lajin koiraalle ja yhdelle naaraalle. Henkilötunnusta verrattiin valtavaan lajien henkilötunnusten tietokantaan. Näin pystyttiin osoittamaan, että koiras ja naaras kuuluvat samaan, aiemmin tuntemattomaan lajiin.

Perhosten rakenteellisten tuntomerkkien perusteella tutkijaryhmä pystyi sijoittamaan lajin mittariperhosten heimoon – samaan, johon ”mittarimadotkin” kuuluvat. Uusi laji sijoitettiin Ekboarmia-sukuun, jonka kaikki lajit elävät Välimeren alueella. Muut suvun lajit ovat isompia ja erinäköisiä.

”Suurperhosen löytäminen Euroopasta on nykypäivänä harvinainen tapaus, sillä maanosamme on tarkasti tutkittu ja lajisto tunnetaan hyvin. Yli kaksikymmentä vuotta jatkuneiden etsintöjen jälkeen Ekboarmia miniaria -perhosta on löydetty yhteensä vain 11 yksilöä”, Sihvonen kertoo.

Kaikki yksilöt on löydetty hyvin pieneltä alueelta Lissabonin eteläpuolelta. Kukaan ei ole vielä nähnyt uuden lajin toukkaa tai ylipäätään itse perhosta lennossa.