Jo Leonardo da Vinci tutki sikiöitä. Osa piirroksesta noin vuodelta 1500-1513. Kuva: Wikimedia commons

Tutkimus etsii, voisiko perimän avulla löytyä merkkejä vakavista lapsuuden ajan sairauksista.

Vauvasi perimä selvitettäisiin jo syntymässä. Antaisitko isänä tai äitinä tehdä sen?

Lastensairaala Bostonissa Yhdysvalloissa saa huhtikuussa käyttöönsä 240 vastasytyneen perimän. Sen voisi myös jo sikiöaikana määrittää äidin verestä, jossa on tieto myös tulevan vauvan perimästä.

Syntymän jälkeen lasta seurataan viisi ensimmäistä elinvuotta. BabySeq-hanke tutkii vain mahdollisia lastentauteja.

Tutkimus seuraa erityisesti 30:tä tautia. Tiettyjen geenien tiedetään koodaavaan noin 1700:aa proteiinia, jotka on liitetty määrättyihin lastentauteihin.

Tähän asti on lasten periytyviä tauteja tutkittu vain, jos vanhempien tausta eli perhehistoria antaa syyn siihen. Sikiöstä tai vauvasta on tutkittu vain tiettyjä geenejä.

Vastasytyneen perimän läpilukuun on saatu molempien vanhempien suostumus, kertoo New Scientist.

Koe ei seuraa tauteja, jotka iskevät ihmisiin vanhempina, kuten Alzheimerin tautia tai rintasyöpää. Vauvan vanhemmat eivät myöskään pääse genomitietoon käsiksi kuin vasta viiden vuoden kuluttua, kun kokeilu päättyy.

Tutkijat tietävät, että vastasyntyneen perimän kartoitukseen liittyy monia ongelmia. Kun lapsesta tulee aikuinen, hän voi esimerkiksi tivata, miksi juuri hänen perimänsä läpiluettiin. Lisäksi perimä voi kertoa tilastollisista riskeistä sairauksiin, jotka eivät sitten puhkeakaan elämän aikana.