Juuri paljastaa niksinsä kameralle.

Juuri tunkee kovaan maahan kierretekniikalla.

Kolmiulotteisella intervallikuvauksella amerikkalaistutkijat ovat onnistuneet selvittämään, miten kasvien juuret pystyvät käyttämään suurta mekaanista voimaa edetessään maaperässä. Havaintoja voidaan hyödyntää, kun jalostetaan viljelykasveja alueille, joissa ilmastonmuutos tai liikaviljely on heikentänyt maaperää.

Tutkijat kasvattivat Medicago truncatula -kasvia läpinäkyvässä geelissä, jossa oli kaksi kerrosta, ylempi pehmeä ja alempi jähmeä. Juuret kasvoivat suoraan alaspäin, kunnes kohtasivat kovemman kerroksen. Silloin ne alkoivat taipua kierukkamaisiksi.

Kierteinen muoto auttaa juurta työntämään enemmän geeliä tieltään, ja juuri saa suuremmat voimat kärkeensä.

"Oletetaan, että kasvi kasvaessaan huomaa juuttuneensa savikerrokseen tai erityisen jähmeään maakerrokseen. Silloin juuri tarvitsee lisävoimia tukeutuakseen näiden esteiden läpi. Matemaattinen malli kertoo, kuinka paljon juuren täytyy kiertyä sen tehdäkseen. Karkeasti ottaen, mitä jäykempi este, sitä suurempi kierre", kertoo fyysikko Jesse Silverberg Cornellin yliopistosta.

Tutkijat myös huomasivat, että 74 prosenttia juurista kiertyi vastapäivään.

Cornellin video näyttää, kunka juuri kiertyy: