Tutkimuksessa lämpöä siirrettiin valolla, joskaan ei näkyvällä. Kuva: Wikimedia Commons

Tutkimus voi auttaa kvanttietokoneiden kehittämisessä.

Aalto-yliopiston tutkijat sanovat johtaneensa lämpöä ”maksimaalisen tehokkaasti” kymmenentuhatta kertaa pidemmälle kuin koskaan aikaisemmin. Se tapahtui kaukana arkimaailmasta, pienelle piisirulle pannussa alumiinilangassa lähes absoluuttisessa kylmyydessä Aalto-yliopiston laboratoriossa.

Lämmön siirtyminen on fysiikan perusilmiö. Lämpö siirtyy aina lämpimästä kylmään. Kyse on energian siirrosta.

Professori Mikko Möttösen mukaan löydöksestä on hyötyä esimerkiksi mahdollisille kvanttitietokoneille. Sellaista pitäisi viilentää tehokkaasti, että kone toimisi oikein.

Kyse tässä perustutkimuksessa on ”kvanttirajoitteisesta lämmönsiirtymisestä”. Jos kaksi kappaletta on yhdistetty vain yhdellä kanavalla, kuten kokeessa alumiinilangalla, lämpöä voi siirtyä vain rajallisesti.

Arkisessa maailmassa lämpö siirtyy monella kanavalla, joista yleensä yksikään ei ole ”kvanttirajalla”.

Kokeessa Möttösen ryhmä sai lämmön johtumaan metrin verran. Aikaisemmin vastaavissa kokeissa lämmön siirtyminen on saatu mitatuksi hiuksen paksuutta vastaavalta matkalta.

Vastaavia kokeita on tehty esimerkiksi elektroneilla. Nyt käytettiin fotoneja eli valohiukkasia, joiden aallonpituus oli pitkä. Ne eivät olleet näkyvää valoa vaan mikroaaltosäteilyä.

”Fotonit voivat kuljettaa lämpöä pitkiä matkoja. Nehän tuovat auringon lämmönkin maan pinnalle”, kertoo Möttönen.

Tutkimus on julkaistu tiedelehdessä Nature Physics.

Raisku kirjoitti:
Lentotaidoton kirjoitti:

Kokeessa Möttösen ryhmä sai lämmön johtumaan metrin verran.”

Aika iso piisiru.  Jossain mättää.

Jääkö tuossa nyt muuta mahdollisuutta kun se että sinne piisirulle on tehty metrin pituinen alumiinilankalinja?

"Kokeessa fotoneja kuljetettiin alumiinilangassa, jossa ei ollut sähkövastusta. Niin sanottu suprajohtava linja tehtiin pienelle piisirulle. Se jäähdytettiin noin 273 pakkasasteeseen. Alumiinilinjan päissä oli vastukset, joiden lämpötiloja mitattiin, kun ne ottivat vastaan ja luovuttivat fotoneja."

PIENELLE piisirulle metrin alumiinilankalinja? Voihan olla. Veikkaisin kuitenkin, että toimittaja ei ole jotain nyt oikeesti käsittänyt.

Voit havainnollistaa asiaa itsellesi vaikkapa lankarullan avulla, vetämällä lankaa hitaasti esille.

Pitkä lanka voi mahtua pieneen tilaan.

Lanka sanan käyttö varmaankin on se mikä hämää tässä?

"We achieved this improvement of four orders of magnitude in the distance by utilizing microwave photons travelling in superconducting transmission lines.

Suprajohtava (metrin pituinen) alumiininen siirtolinja olisi ollut ehkä parempi valinta kännökseksi?

Raisku kirjoitti:
Lentotaidoton kirjoitti:

Kokeessa Möttösen ryhmä sai lämmön johtumaan metrin verran.”

Aika iso piisiru.  Jossain mättää.

Pitkä lanka voi mahtua pieneen tilaan.

Lanka sanan käyttö varmaankin on se mikä hämää tässä?