Tiibetinhanhilla on maailman korkein muuttomatka.

Tutkijat paljastivat, millä keinoin tiibetinhanhet pystyvät lentämään kahdeksassa tunnissa maailman korkeimman vuoriston ylitse.

Monien lintujen tiedetään hyödyntävän tuulta lentämisen apuna. Myös maailman korkeimman vuoriston yli lentävien tiibetinhanhien luulisi käyttävän hyväkseen Himalajan rinteitä myötäileviä nousuvirtauksia. Kansainvälinen tutkijaryhmä kuitenkin havaitsi yllätyksekseen, että hanhet selviävät koettelevasta lentomatkastaan omin lihasvoimin ilman tuulen kannattelua.

Tiibetinhanhet ylittävät Himalajan muuttomatkallaan Intiasta pesimäalueilleen Keski-Aasiaan keskimäärin kahdeksassa tunnissa. Linnut joutuvat kipuamaan jopa kuuden kilometrin korkeuteen, missä lentoponnistelua raskauttaa ohut ilma ja heikentynyt hapensaanti.

Hanhet ampaisevat matkaan yöllä tai aamuvarhaisella, jolloin tuulet ovat heikkoja. Tutkijat arvelevat, että kylmä ja tiheä aamuilma saattaa lisätä lintujen hapensaantia ja vähentää siipien räpyttelyn vaatimaa energiantarvetta.

Linnuille on myös etua siitä, että ne eivät käytä hyväkseen päivätunteina esiintyviä nousutuulia. Himalajalla myrskyt ajoittuvat tavallisesti iltapäiviin, joten varhainen ajankohta takaa paremman turvallisemman ja hallitumman lentomatkan.

Jo aiemmin on osoitettu, että tiibetinhanhet ovat erityisen hyvin sopeutuneet elämään ja lentämään korkeuksissa. Niiden lihaksisto saa muita vesilintuja runsaammin happea, niiden hemoglobiini on hyvin tehokas hapensitoja, ja niillä on myös poikkeuksellisen suuret keuhkot.

Sopeutumiensa ansiosta tiibetinhanhet pystyvät kipuamaan kilometrejä ilman totuttelua ilmanalaan eri korkeuksissa. Ihmisille vastaavat korkeusvaihtelut voivat olla kohtalokkaita.