Kuva: Jessie Cohen/Smithsonian National Zoological Park.

Geenitutkimus on paljastanut uutta tietoa suurnisäkkäiden evoluutiosta. Vastikään koottu mammutin dna osoittaa, että sukupuuttoon kuollut jätti oli läheisempää sukua aasiannorsulle kuin afrikannorsulle.

Mammutin (Mammuthus primigenius) dna:n kokoamiseen osallistui kansainvälinen joukko tutkijoita Saksasta, Kanadasta, Yhdysvalloista, Britanniasta, Ranskasta ja Venäjältä. Asiasta kertoivat Science ja Nature verkkosivuillaan. Perimäaines saatiin mammutin luista, jotka ovat säilyneet Pohjois-Siperian ikiroudassa. Luuaines osoittautui olevan peräisin naaraalta, joka oli kuollut liki 28 000 vuotta sitten.

Mammutin koko dna muistuttaa 98,55 -prosenttisesti afrikannorsun dta:ta, mutta mitokondrioiden eli solujen energialaitosten perimäaineksen tarkempi syynäys paljastaa, että aasiannorsu on sille vieläkin läheisempi. Tutkijat uskovat, että nykytekniikka on niin kehittynyttä, että pian voidaan koota ja selvittää myös muiden sukupuuttoon kuolleiden lajien koko perimä.